Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Pokaż wątki - Gustlik

Strony: [1] 2
1
Gry na różne platformy / Street Fighter x Mega Man
« dnia: Kwiecień 12, 2018, 00:43:39 »
Rok temu odkryłem tą gierkę oglądając stream jednego z popularniejszych "Mega Manowych" speedrunnerów i od razu przypadła mi do gustu. Wydany w 2012 roku, czyli na 25-lecie zarówno Mega Mana jak i Street Fightera crossover jest typowym, klasycznym Mega Manem z grafiką stylizowaną na NESa, podobnie jak MM9 i 10. Z tą różnicą, że tutaj zamiast "Robot Masterów", z którymi zazwyczaj musi zmierzyć się niebieski cyborg, mamy postaci z serii Street Fighter.



Ciekawym smaczkiem w grze są ukryci bossowie i "prawdziwe" zakończenie, które można odblokować spełniając odpowiednie warunki, oraz kod, który zastępuje muzykę z danego poziomu 8-bitową wersją słynnego Guile Theme. Poza tym w SFxMM gra się po prostu jak w klasycznego Mega Mana. Gra jest dostępna do ściągnięcia za darmo ze strony Capcomu - http://megaman.capcom.com/sfxmm/sfxmm_dl_uk.html.


2
Hi-score / Star Soldier
« dnia: Luty 16, 2018, 20:36:04 »

Star Soldier
1. Gustlik - 1,683,500
2. ---
3. ---

3
Hi-score / Gradius
« dnia: Styczeń 28, 2018, 00:51:47 »


-GRADIUS-
1. Gustlik - 1196200
2. ---
3. ---

W ramach odkurzenia mojego begazuz MT-777DX

4
Opisy i recenzje gier / Magic Dragon
« dnia: Styczeń 21, 2018, 03:18:07 »
R-Type - jedna z moich ulubionych gier, a dla każdego maniaka szmapów pozycja obowiązkowa. Niestety, mimo iż wyszła na niemal wszystkie ówczesne mainstreamowe platformy, z powodów bliżej mi nieznanych zabrakło jej na naszym ukochanym Famicomie.

Zaradzić temu postanowiła bliżej nieznana grupa chińskich programistów znanych jako "Magicseries Corp.", wydając grę, której nadali tytuł Magic Dragon, prawdopodobnie w celu uniknięcia roszczeń ze strony twórców oryginalnego R-Type. Od pierwowzoru, oprócz tytułu, "Magicznego Smoka" odróżnia zupełnie odmienny styl graficzny, który tutaj jest dużo bardziej cukierkowy - mamy m. in. ptaki zamiast wrogich myśliwców, a zamiast atakujących znienacka obcych... homary. Część grafik została jednak zachowana z R-Type, co nadaje grze dosyć dziwny klimat - z jednej strony - cukierkowość, z drugiej - twarde sci-fi. Sprite'y są narysowane bardzo prymitywnie, jak gdyby ich tworzeniem zajmowało się 6-letnie dziecko. Jedną rzecz muszę jednak przyznać - nieźle uśmiałem się na widok pierwszego bossa, ale spodobała mi się płynna animacja machania przez niego ogonem :P. Ciekawą rzeczą jest hack, który zamienia grafikę 2 pierwszych leveli na tą z R-Type - po zastosowaniu takiej "nakładki", gra prezentuje się naprawdę ślicznie, myślę, że tak właśnie wyglądałoby R-Type na NESa, gdyby zostało stworzone przez Irem.


W kwestii dźwięku niewiele mam do powiedzenia, gdyż jest on tak fatalny, że nie potrafiłem przejść nawet jednego poziomu bez wyciszenia. Większość soundtracku stanowi nieudolną próbę odtworzenia muzyki z R-Type, ale nagrodę w kategorii najgorszego utworu (o ile można to tak nazwać) powinien dostać boss theme - 2-sekundowy, zapętlony riff, który powoduje, że moje uszy krwawią.

Rozgrywka to po prostu klasyczne R-Type - mamy broń z możliwością silniejszego strzału po przytrzymaniu przycisku B, 3 rodzaje power-upów do niej, niezniszczalną tarczę, którą można "rzucać" w przeciwników i "optiona". Levele bardzo wiernie odwzorowują te z pierwowzoru - ba, nawet patterny, które stosowałem kiedyś w wersji arcade zadziałały również tutaj. Najgorszym mankamentem gry (poza bugami, o których za chwilę) jest jej długość, MD ma bowiem jedynie 4 poziomy, w porównaniu do 8 poziomów oryginału. Gra nie należy do najłatwiejszych, jednak przejść ją można ucząc się odpowiednich patternów, nie ma tu praktycznie żadnych zdarzeń losowych. Tarcza jest swoistym game-breakerem, gdyż prawie wszystkich przeciwników można za jej pomocą zabić za 1 hitem.

Jak już wspomniałem, w grze występują dosyć uciążliwe glitche. Wyrzucenie tarczy podczas posiadania jakiegokolwiek power-upa powoduje załączenie się trybu autofire, podczas którego z tarczy wystrzeliwuje się niezliczona ilość pocisków, która powoduje migotanie ekranu, glitchowanie się sprajtów, a w ostateczności może spowodować zawieszenie się gry. Od czasu do czasu, zwłaszcza na czwartym poziomie możemy rozbić się o niewidzialną, zglitchowaną ścianę.

Uważam, że gdyby z Magic Dragona usunąć najbardziej upierdliwe glitche, które wymieniłem powyżej, dodać 4 brakujące poziomy i zmienić grafikę na tą, jaka figuruje we wspomnianym już hacku, mielibyśmy naprawdę solidny port R-Type'a. Jednak w oryginalnej formie, grę oceniam na 3/10, zaś z hackiem graficznym jestem w stanie dać 6/10.

Jako ciekawostkę mogę dodać, że ta gra jest najwyraźniej portem pierwszej mini-części japońskiej wersji R-Type na PC-Engine (ten port był podzielony na dwie mini-części po 4 poziomy każda, z uwagi na małą pojemność kartridży). Ba, nawet ending obu gier (tj. pierwszej mini-części R-Type i MD) jest niemalże taki sam! Kto wie, może gdzieś krąży "sequel" z resztą poziomów?

Hack: https://www.romhacking.net/hacks/2613/

5
Gry na różne platformy / Grand Dad - fangame
« dnia: Listopad 05, 2017, 23:00:12 »
Niedawno natknąłem się na ciekawy tytuł freeware. Jak sama nazwa wskazuje, jest to gierka silnie inspirowana Pegazusowymi bootlegami. Pobierając to, spodziewałem się kolejnej crapowatej pseudogry zrobionej w Game Makerze, ale zostałem mile zaskoczony. Naprawdę solidny platformer godny polecenia, myślę, że żaden fan NESa się nie zawiedzie - ja właśnie jestem w trakcie ogrywania!
https://gamejolt.com/games/grand-dad/162835


6
Hi-score / Defender II/Stargate
« dnia: Październik 11, 2017, 20:22:40 »
Defender II / Stargate

1. Gustlik - 51000
2. ---
3. ---

51000

7
Hi-score / Millipede
« dnia: Październik 11, 2017, 18:50:02 »
Hajscory coś ucichły. Co się stało się?

Wrzucam więc skromny wynik w grze pt. "Miły pedał", wersja NES, gdyż japońska jest inna:
94847

Millipede

1. Gustlik - 94847
2. ---
3. ---

8
Hi-score / Ms. Pac-Man [Namco]
« dnia: Wrzesień 19, 2017, 02:53:30 »
Hajs core trochę zamilkły, czas wrócić do gry.
Jest wersja Tengen, to i Namco musi być - ustawienia oczywiście domyślne (Arcade).


1. Gustlik - 59750
2. ---
3. ---


9
Hi-score / Ms. Pac-Man [Tengen]
« dnia: Sierpień 04, 2017, 02:48:54 »
Gramy na ustawieniach domyślnych.


1. Gustlik - 80900
2. ---
3. ---


10
Opisy i recenzje gier / Yume Penguin Monogatari
« dnia: Lipiec 27, 2017, 14:51:22 »
Świetna gra od Konami, szalenie popularna wśród speedrunnerów.
Jest to bardzo ciekawe połączenie platformówki i shoot 'em upa - w części poziomów latamy samolotem, natomiast reszta jest "chodzona". Gra opowiada o przygodach młodego pingwina, który musi schudnąć, by zdobyć serce swojej wybranki - i skoro mowa o chudnięciu, w YPM zastosowano dosyć ciekawy system power upów, który polega na zbieraniu napojów, po których nasz bohater chudnie, co sprawia, że porusza się szybciej, a przy najniższym poziomie ulania zyskuje możliwość strzelania do przeciwników. Tryb "latany" to klasyczna strzelanka a la Gradius, a podczas walki z ostatnim bossem jest widok zza pleców jak w Sky Destroyerze. Poziomy są zróżnicowane, choć gra jest dość krótka.

Naprawdę warto zagrać!

11
Hi-score / Pac-Man
« dnia: Lipiec 24, 2017, 00:55:52 »

1. Gustlik - 103120
2. ---
3. ---

12
Hi-score / Galaxian
« dnia: Lipiec 22, 2017, 01:37:29 »

Standardowo w hajs core nie może zabraknąć starych arcade'ówek od Namco :)

1. Gustlik - 64170
2. Zelas12 - 47990
3. Blade.zzn - 32410
4. 1990in1 - 31580
5. Krisuroku - 29560

13
Hi-score / Mario Bros.
« dnia: Lipiec 19, 2017, 01:02:39 »


1. Gustlik - 570030
2. MaarioS - 403180
3. Zelas12 - 250050

570030

14
Gry na różne platformy / Mega Maker
« dnia: Lipiec 18, 2017, 20:33:43 »
https://mega-maker.com/
Od czasu wydania Super Mario Makera fani Rockmana czekali na coś podobnego z ich ulubionym bohaterem. Capcom nie był tym zainteresowany, więc fani wzięli sprawy w swoje ręce. Gierka dopiero powstała, a już bije rekordy popularności. Naprawdę super sprawa - miejmy nadzieję, że nie podzieli losu Mario HTML5 (który swoją drogą zainspirował Nintendo do stworzenia oficjalnego Makera).

15
Solucje i porady / Speedrunning - jak zacząć
« dnia: Lipiec 10, 2017, 17:45:46 »
Jako że speedrunning jest najpopularniejszą formą e-sportu wśród retro graczy, postanowiłem napisać mały poradnik dla osób, które chcą zacząć przygodę z "szybkobieganiem" gier na NES-a (i nie tylko).

Czego potrzebujesz?
Będzie Ci potrzebne przede wszystkim dużo zapału i cierpliwości - osiągnięcie przyzwoitego wyniku często wymaga setek, a nawet tysięcy podejść, w większości nieudanych. Wybierz więc grę, którą lubisz i nie będzie Cię ona doprowadzać do szału po wielu godzinach grania. Nie polecam też zaczynać od gier zawierających dużo elementów losowych, chyba że nastawiasz się na speedrunowanie RPG-ów.

Sprzęt i emulatory
Wysoce wskazane jest posiadanie konsoli w NTSC, gdyż właśnie w tym systemie działa 90% kategorii, chyba że kategoria, którą sobie upatrzyłeś działa w PAL-u. Jeżeli chcesz grać w gry wymagające dużej precyzji(np. Super Mario Bros.) to warto jest wyposażyć się w telewizor/monitor CRT (powód: https://www.youtube.com/watch?v=Y1JUbCoLKxs) i grabber USB. Większość najlepszych speedrunnerów używa flashcartów jak EverDrive czy Powerpak. Sprzęt tego typu daje możliwość treningu poszczególnych elementów gry z pomocą save'ów na konsoli czy resetowanie bez konieczności wstawania z fotela, a wierzcie mi że przycisk RESET podczas speedrunowania spoczynku nie zazna :)

Lwia część gier dopuszcza używanie emulatorów, do NESa polecam emulatory FCEUX oraz multiemulator BizHawk - są one najczęściej akceptowane w środowisku speedrunnerów i mają bardzo niski input lag. Pamiętaj, żeby zapoznać się z zasadami danej kategorii, by upewnić się, czy Twój emulator nie jest przypadkiem zabroniony. Pamiętaj jednak, że zawsze lepiej jest grać na konsoli - unikniesz randomowych "przycinek" i input lagu. Ponadto moderatorzy czasami podchodzą z nieufnością do weryfikacji nagrań z emulatorów - mogą wymagać np. nagrywania ramki okna emulatora lub monitorowania wejścia.

Koniecznie wyposaż się w dobry kontroler, który nie męczy dłoni i pozwala na precyzyjne manewry. Wybór kontrolera to kwestia gustu, pamiętaj jednak że wiele tanich padów ma problem z krzyżakiem "uciekającym" na skos, co potrafi być bardzo frustrujące. Ja osobiście polecam zwykłe, prostokątne kontrolery od NESa/Famicoma lub ich kopie made in ChRL (jak pad od MT-777DX). Są wygodne, precyzyjne i bez problemu można do nich dokupić zapasowe gumki - a to, zwłaszcza w przypadku gier typu Contra, Super C czy innych wymagających napierdzielania motzno - będzie niezbędne. Miej na uwadze, że prawie wszystkie gry zabraniają używania przycisków TURBO, a wprawny mod bez problemu taki "myk" wychwyci.

Oprogramowanie
Do dokumentowania naszych osiągnięć będzie nam potrzebny program do nagrywania (thanks Captain Obvious) i stoper w wersji dla graczy. Ja nagrywam i streamuję za pomocą programu OBS, który pozwala w prosty sposób przechwytywać jednocześnie obraz z grabbera TV i innych źródeł (okno stopera, kamera with my morda). Ze stoperów polecam LiveSplit oraz WSplit. Ten pierwszy jest dużo bardziej rozbudowany - posiada multum opcji oraz możliwość rozszerzenia poprzez pluginy, zaś WSplit jest prostszy w obsłudze. Należy też pamiętać, że run'y są bardziej wiarygodne, gdy są streamowane na żywo, np. na Twitch-u. Podpinam poradnik Robena dot. streamowania: http://forum.contrabanda.eu/index.php?topic=389.0, i dodam, że w przypadku Twitcha klucz streamu znajdziemy w zakładce Panel Kontrolny -> Ustawienia -> Klucz Strumienia.

Zanim zaczniesz używać stopera dla danej gry, warto utworzyć sobie za jego pomocą tzw. splity - czyli konkretne odcinki gry. Ułatwi to śledzenie nad którym etapem gry powinniśmy popracować, by zaoszczędzić więcej czasu. W LiveSplit klikamy prawym przyciskiem i wybieramy opcję Edit Splits -> Insert Below, następnie zapisujemy plik ze splitami (Save Splits). Na zielono oznaczone są odcinki szybsze niż w naszym rekordowym przejściu całej gry, kolor złoty(tzw. Goldsplit) oznacza zaś najlepszy osobisty wynik na danym odcinku. Oczywiście każda gra ma swoje zasady dotyczące początku i końca odmierzania czasu, dlatego koniecznie zapoznaj się z zasadami oraz wcześniejszymi nagraniami z danej gry. W niektórych grach "splituje" się jednocześnie grając, można to robić np. za pomocą stopy (klawiatura na podłodze) lub specjalnych, za przeproszeniem, pedałów, których używają najlepsi runnerzy (choć moim zdaniem jest to zakup nieopłacalny).

Najpopularniejszym rankingiem speedrunnerów jest strona http://speedrun.com. Każde przejście gry musi zostać zweryfikowane przez moderatora, co może zająć nawet kilka tygodni, zależnie od popularności kategorii i liczby jej modów. Natomiast na stronie http://www.speedrunslive.com/ możemy ścigać się na żywo z innymi graczami. Fanów Rockmana zapraszam zaś na http://www.megamanleaderboards.net/

Porady
- Oglądanie rekordzistów jest jednym z najlepszych sposobów nauki danej gry
- Unikaj "rejdżowania", jeżeli czujesz, że gra zaczyna Cię frustrować, zagraj w coś innego i wróć do niej później. Szkoda Twoich padów (i głowy:https://www.youtube.com/watch?v=soYTbZ5mr_c)
- Dbaj o swoje pady - z pękniętą gumką nie ma zabawy
- Oprogramowanie wymienione w poradniku znajduje się TU: http://www.speedrunslive.com/tools/

Słowniczek, czyli co możesz usłyszeć na streamach
Gold/Glod - "złoty" split
PB - Personal Best - osobisty rekord
RNG - Random Number Generator - dotyczy zdarzeń losowych
SRL - SpeedRunsLive.com
Troll - niespodziewane zdarzenie wywołane przez RNG
WR - Rekord świata

Strony: [1] 2