Pokaż wiadomości

Ta sekcja pozwala Ci zobaczyć wszystkie wiadomości wysłane przez tego użytkownika. Zwróć uwagę, że możesz widzieć tylko wiadomości wysłane w działach do których masz aktualnie dostęp.


Wiadomości - dic-sc7

Strony: [1] 2
1
MaarioS pierwsza i trzecia metoda nie ingeruje w konsole.
Jeżeli telewizor niczego nie wykrywa, to znaczy tylko tyle, że jego głowica nie pracuje na tym zakresie.
Wtedy tryb serwisowy kombinowanie w ustawieniach, a nawet podmiana softu nic nie dadzą(możliwości sprzętowe).
Wybierając tv dla famicoma/rf trzeba znać ograniczenia wynikające z wieku sprzętu.
Najlepszy byłby telewizor crt wyprodukowany w latach 1990-2002.
Nowsze i starsze oznaczają jakieś tam problemy.
Kanał 1 famicoma 91,25 mHz, to jest nośna wizji, a fonia ma dokładnie 95,75 mHz. Różnica wynosi zatem 4,5 mHz i to określa się jako różnicowanie fonii.

2
Telewizor musi obsługiwać tryb 60Hz, bo bez niego obraz nie będzie miał synchronizacji.
Wtedy rzeczywiście takiego odbiornika-pal nie da się wykorzystać.
Sam tryb N43 60Hz wystarczy aby uzyskać wyraźny obraz, ale będzie czarno-biały.
Czyli tv powinien pracować jeszcze w systemie ntsc.
Pozostaje już tylko kwestia fonii. NTSC pracuje z różnicowaniem 4,5 mHz. Wszystkie telewizory pal oraz multi region na rynku europejskim działają z 5,5 mHz lub 6,5 mHz. Niekiedy da się przełączyć ją ręcznie w ustawieniach. Niestety, zakres 4,5 mHz jest niedostępny. Problem można ominąć na kilka sposobów.
Oto moje sprawdzone i stosowane jeszcze za czasów pierwszych VHS:

1  Podłączyć kabel rf famicoma do splitera. Jedno wyjście rozdzielacza do tv, a drugie do odbiornika radiowego pracującego na zakresie 88-108 mHz.
2 Zmienić parametry modulatora(famicom) wykręcając rdzeń z kubka różnicowania fonii. Rdzeń powinien pozostać w kubku w ¼ długości.
3 Podłączyć kabel rf famicoma do tv nawijając go po drodze na antenie odbiornika radiowego.
Pierwszy i ostatni patent wymaga dostrojenia radia w okolicy 95 mHz.

Mam jednego famicoma z kwadratowymi przyciskami którego podłączam poprzez rf(zastosowałem drugi patent).   

3
Pewny nigdy nie będę(wersje kombinacyjne), ale spróbuje na innym programatorze.
Pal-e najczęściej zgrywam starym progstarem zbudowanym jeszcze na układach tesli.
Programator działa pod dosem i mogę zmieniać algorytmy czasowe ręcznie.
Chociaż nie jestem pewny czy podczas odczytu nie przełącza się samoczynnie na domyślny dla eprom 27c020.

Podłączyłem oscyloskop i tak;
Kanał żółty PHI2
Kanał niebieski CLK



Krzysio wielkie dzięki za pamięć, daj znać jak będzie gotowy i chętnie za to zapłacę.
Gale można zaprogramować każdym programatorem od 500zł w górę.
Jeżeli układ nie jest zabezpieczony, to oprogramowanie samo przygotowuje odpowiednik plik konfiguracyjny. 


4
Dwa ogniwa zastosowano z oszczędności miejsca na płytce oraz kasy.
Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych bateria cr2032 była droższa niż dwie 1130 itd. 


Pewnie chodzi o ten licznik irq(namiary do pliku na PW).
Pierwszy raz się spotkałem z takim rozwiązaniem, aby to pal bezpośrednio generował przerwania.

Krzysio musisz coś wymyślić, aby na podstawie analizy pal-a uzyskać plik jedec.
Wtedy bardzo łatwo dałoby się podmienić na łatwiej programowalny np. gal16V8. 
Na dzień dzisiejszy usterka pal-a przenosi taki unikat do wieczności.


5
Hardware / Odp: Famicom rozdzielacz dla 4 graczy
« dnia: Kwiecień 14, 2018, 22:25:35 »
dic-sc7
Wiesz co? Jeśli mnie pamięć nie myli to też Cluster (ten Rusek-Magik od Kinamana) swego czasu zrobił sobie podobne urządzenie na 4 joypady.

Owszem Marku zrobił, ale z wykorzystaniem obydwu standardowych portów. Czyli zwyczajnie sklonował NES Four Score. Spróbuj to podłączyć do pojedynczego portu rozszerzeń famicoma, bo bez przeróbek nie da się tego zrobić. Już równoległe dołączenie pada pod $4017 D0 blokuje port gracza 2. Nawet widać na filmie Gauntlet 2 który nie jest kompatybilny z wersją famicom.

dic-sc7
Będąc absolutnie szczery to Twoja konstrukcja podoba mi się bardziej niż oryginał... może dlatego, że przypomina mi swoim kształtem akcesorium do małego Atari 8)
Czy ja dobrze widzę, czy w swoim projekcie wykorzystałeś oryginalne/pegasusowe porty 15pin?
Napisz proszę kilka słów na temat okoliczności przygody - czy udało Ci się dopaść oryginał? a jeśli nie, to skąd miałeś dane odnośnie tych różnic kości i ich kompatybilności?

Jak w życiu czasem bywa pomógł zwykły przypadek. Przeglądając japońskie strony natrafiłem na krótki opis adaptera. Wzmianka w tekście wspominała, że zawiera identyczny układ scalony jak odpowiednik nes. Wtedy zrobiłem na szybko schemat four score nes i na płytce testowej zbudowałem prototyp. Ten jeden potwierdzony fakt wystarczył aby ruszyć z miejsca.
Dane o kompatybilności pozyskałem podczas testów na prawdziwym sprzęcie.

Zgadza się, porty są odzyskane z dwóch konsol Pegasus. Zewnętrzne z modelu MT-777DX, a wewnętrzne IQ502 rev. 2. Obudowa stalowa od licznika taryfikacji centrali telefonicznej w wersji pocztowej Mikrotel 16/6.   

6
Hardware / Odp: Rozszerzenie Audio przez przejściówkę Famicom/NES
« dnia: Kwiecień 12, 2018, 20:10:55 »
Moc rezystora w tym przypadku jest bez znaczenia, ale większa moc, to jednocześnie większy rozmiar.
Wartość rezystora mostka(rezystancja) musi mieć około 2K-3K OHM. Drugi rezystor najlepiej zastąpić potencjometrem 5K i ustawić wartość na słuch. Później zmierzysz opór ustawionego potencjometru i podstawisz w jego miejsce rezystor.

7
Hardware / Odp: Rozszerzenie Audio przez przejściówkę Famicom/NES
« dnia: Kwiecień 12, 2018, 18:05:12 »
Opis jest dobry, ale rezystory mają zbyt duże wartości.
Zamień obydwa na 3k.

8
Hardware / Odp: Rozszerzenie Audio przez przejściówkę Famicom/NES
« dnia: Kwiecień 12, 2018, 16:36:01 »
Jegomość który projektował pcb popełnił błąd. Pewnie nigdy nie widział na oczy NES-ETROM, EWROM, ELROM, EKROM. Mimo wszystko ma mój szacunek za rozdzielenie CIRAM/CE-CHRA13.
Adapter ze zdjęcia powyżej nawet tego minimum nie posiada.

Przejściówka radel1996 ma identyczną płytkę jak ta od Tomel.

Kynar do pinu 54 można przewlec przez jedną z przelotek od GND.
Według zasady, im krótszy kabel w torze audio, tym lepiej.

9
Hardware / Odp: Rozszerzenie Audio przez przejściówkę Famicom/NES
« dnia: Kwiecień 11, 2018, 23:58:10 »
Musisz rozdzielić piny 45 oraz 46 w adapterze(przeciąć mostek łączący ścieżki).
Piny widać na dolnej fotce, to środek laminatu. Dalej rozdzielone już wyprowadzenia należy połączyć rezystorem 2K. ED8 w wersji NES ma wyprowadzone audio na pinie 54 według teoretycznych założeń Nintendo. Adapter używa do tego celu pinu 51, a więc konieczne będzie zmostkowanie pinów 54-51 razem. Do wykonania połączenia wystarczy kawałek kynaru, srebrzanki itp.

10
Hardware / Odp: Dylemat: zasilacz w sieci, czy nie?
« dnia: Kwiecień 08, 2018, 16:07:48 »
Każdy zasilacz wydziela ciepło które skróci żywotność kondensatorów elektrolitycznych wewnątrz.
Prędzej padnie ci impulsowy jak transformatorowy pracujący na biegu jałowym.
W domu moich dziadków działa blok zasilania na transformatorze do panelu sterowania od 1977 bez przerwy non stop. Prostowniki jeszcze selenowe i tylko kondensatory już wyschły na wiór.
 


11
Hardware / Famicom rozdzielacz dla 4 graczy [HORI]
« dnia: Kwiecień 08, 2018, 15:37:29 »
Witam.
Przedstawiam nową wersje rozdzielacza przeznaczonego dla konsoli Family Computer.



Prototyp na zdjęciu jest kopią „HORI 4 players adaptor”.



Oczywiście mam na myśli elektronikę wewnątrz, a nie jego wygląd zewnętrzny.
Konstrukcja od HORI jest bardzo ciekawa i tajemnicza, bo nikt nigdy nie zamieścił schematu czy opisu. Wielu użytkowników forum pamięta czasy w których podkreślałem, że gry nes oraz famicom nie są kompatybilne w trybie czterech graczy. Jednak prawda zawsze leży gdzieś pośrodku.

Sercem adaptera jest układ scalony HORI FPA-92-S01. Czyli dokładnie ten sam, który znajduje się w NES Four Score. Jednak jest tu pewien haczyk. Działa tylko wczesna wersja układu, a odmiana pal FPA—PAL-S01 już niestety nie. Problem dotyczy nowszych egzemplarzy four score, a wersje europejskie z początku produkcji są uniwersalne i identyczne jak ntsc. Dlaczego tak jest, prawdopodobnie chodzi o zabezpieczenie portów konsoli w wersji pal. Pady dla tych odmian muszą być oznaczone literką E. Nintendo wprowadziło taki system, aby zabezpieczyć się przed importem tańszego osprzętu ze stanów. Wracając do samego rozdzielacza, oto opis połączeń:


 
Jak widać urządzenie wykorzystuje zupełnie inne linie danych $4016 D1 oraz $4017 D1. Pozostałe połącznia są analogiczne do wersji NES. Różnica pojawia się jeszcze w niewykorzystaniu funkcji Turbo.
Wynika to z tego, że adapter był przewidziany do współpracy z padami HJ-10. Jak wiadomo wszystkie pady dodatkowe posiadają zaimplementowane, regulowane turbo w standardzie.
Teraz najważniejsza lista kompatybilnych tytułów;
Kings of the Beach, R.C. Pro-Am II, Super Jeopardy, Nintendo World Cup, Indy Heat, Danny Sullivan's,
U.S. Championship V'Ball, Top Players' Tennis, Chris Evert & Ivan Lendl in, Super Off Road, Ivan "Ironman" Stewart's, Nightmare on Elm Street, Wit’s, Downtown Nekketsu Koushin Koyoku Soreyuke Daiundoukai

Wszystkie te gry sprawdziłem i działają na czterech dodatkowych kontrolerach. Pozostałe japońskie tytuły obsługują tylko dwa dołożone porty. Najczęściej są to porty 1-2, ale mogą się zdarzyć 3-4.
W grze U.S. Championship V’Ball gracze 3-4 mogą wykorzystywać porty 1-2 lub 3-4, a wszystko zależy od położenia przełącznika w rozdzielaczu. Oczywiście gracze 1-2 wtedy są zmuszeni korzystać z padów zintegrowanych z konsolą.


mwk edit:: przekierowałem zdjęcia na solidny serwer, aby nigdy nie wyparowały.

12
Zgaduję że masz na myśli pad od Pegasusa z 15-pinową wtyczką, bo niemal każda gra obsługuje pad dedykowany pod exp port (np. Hudson Joycard) jako player 1, za to nie spotkałem się z żadnym multicartem, aby to robił. Kabel od Joycarda chyba ma 6 żył jak dobrze pamiętam zamiast 5, nie potrafię powiedzieć jaką pełnią rolę.

Jesteś w błędzie.
Tylko gry oryginalnie wydane w Japonii od roku 1986 obsługują port D1 $4016.
Tytuły pisane na NES nie uwzględniają tego portu. Nie mam tu na myśli gier japońskich wydanych w stanach. Zdarzają się wyjątki np. gry od Tengen, ale to przez ścisłą współprace z Namco. Po prostu wymieniali się oprogramowaniem i wzajemnie wspierali(Namco wydawało gry Atari/Tengen w Japonii i vice versa). Doskonałym przykładem dostosowywania oprogramowania jest Battletoads. Japońska wersja ma zmieniony system wyboru gracza 2. Ograniczenia sprzętowe famicoma wymusiły taką zmianę. 

Co do multicartów zdarzają się działające np. dziwaczny 8in1;
1 Chexder
2 Xevious
3 Elevator Action
4 Wrecking Crew
5 Easy Chexeder
6 Super Xevious
7 Chexder 1
8 Chexder 2
Jest tego więcej, ale pisze z głowy i nie pamiętam wszystkiego.

Kabel Hudson Joycard jest na 100% pięciożyłowy, bo mam i sprawdzałem.   
Najlepszym wyjściem było by uwzględnienie D1 $4016 oraz D0 $4017.
Wtedy działały by wszystkie pady 15-pin.

Jeśli chodzi o dodatkowe kanały audio, to jestem sceptyczny.
Gdyby był tylko jeden chip, ale trzeba zaimplementować aż 8 kombinacji;
MMC5, VRC6, VRC7, SunSoft5B, oraz cztery mappery z D7756C na pokładzie(18, 72, 86, 92).


13
Hardware / Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« dnia: Grudzień 29, 2016, 20:35:08 »
Wiedziałem, że będziesz szybszy z tym schematem.
Tranzystor to C945(npn) czyli od lewej ECB.
Połączenie które pokazałeś nie istnieje. Pin jest NC.
Jak skanowałem pcb, to musiałem ten fragment zanieczyścić.
Namiary do pliku podesłałem na PW.

Kiedyś wszystkie prototypy robiono na płytkach uniwersalnych i łączono kynarem.
Pewnie pierwszy prototyp nie zawierał nawet pal-i, a tylko same ttl.
Kondensatory od razu zauważyłem i raczej ma tutaj znaczenie długość ścieżek.
Ten multiplekser u3 został umieszczony najdalej na pcb.

14
Hardware / Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« dnia: Grudzień 28, 2016, 19:36:26 »
Ciekawi mnie CHR. O ile jeszcze PRG mogli "przepisac" bardziej oszczędnie , ale CHR az 4x mniejszy?

Coś źle doczytałeś, bo nie wspominałem o różnicy w wielkości rom.
Pirat ma dokładnie tyle samo danych co oryginał, czyli 256KB PRG oraz 256KB CHR.

Zatanawia mnie brak pirackiego CV3 lub AD, skoro istnieja zhackowane gry MMC5 to dlaczego nie CV3/AD? Moze nie tak ladwo bylo go zlamac.

KOEI wydawało swoje strategie celowo na MMC5 aby zabezpieczyć się przed piractwem.
Większość gier nie wykorzystuje niczego wyjątkowego z tego asic-a poza EXRAM.
Odtworzenie obsługi 1KB EXRAM, to nie to samo co zrobienie generatora przerwań(nawet dzisiaj nie jest do końca poznany).
Właściwie nikt nie wykorzystał wszystkich funkcji MMC5 w żadnej grze.

edit;

Dało by radę wylutować te scalaczki, aby można było zrobić zdjęcie PCB od góry i zgrać te trzy PALe?
Z chęcią odtworzę schemat jeśli to `nieznany` mapper ;P

Specjalnie dla Ciebie, pewnie zrobisz ten schemat szybciej od mnie ;)
http://i.imgur.com/pdKHz8U.jpg
http://i.imgur.com/5BpVyHq.jpg

15
Hardware / Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« dnia: Grudzień 27, 2016, 22:32:41 »
Ten pirat może być tłumaczony, zmiany w CHR są znaczne względem wersji japońskiej czy amerykańskiej. Jednak sam nie grałem i nie mam pewności.

Nakład pracy był  gigantyczny, a sam kartridż musiał kosztować. Wystarczy podliczyć koszt samych podzespołów uwzględniając okolice roku 1993/94.
Gra nie jest słaba, ale to wymagająca strategia bez konkurencji w ośmiu bitach.

Schemat tego „hardware” mam już w moim osobistym, analogowo/papierowym zbiorze dokumentacji technicznych. Wkrótce przygotuje schemat czytelny dla każdego zainteresowanego.
Wszystkie niezbędne dane trafią na pewno do Cah4e3.

Myślę, że ten kart jest pojedynczym przypadkiem i żaden inny nie będzie wykorzystywał tego samego mappera. Nawet jeśli pojawi się jakiś inny hack „5” będzie zupełnie nowym projektem. Na pełny piracki klon MMC5 nie ma co liczyć.

Jeśli chcesz wsady tych pal-i w jedec, nie mam możliwości pomóc.
Jedyne co mogę zrobić, to zrzucić bin, jako taki plik do analizy.
Układy są w wersji 16l8 więc nie zawierają żadnych przerzutników itp. wynalazków.

Strony: [1] 2