*

Offline MWK

  • *****
  • 644
    • Zobacz profil
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Problem z Parodiusem
« dnia: Maj 21, 2017, 02:38:41 »
Mam tego pirackiego Parodiusa, ale niestety jest problem, dość gruby, bo w momencie jak zaczyna się właściwa gra - po napisie "START" - to całość się momentalnie kraszuje. Próbowałem już wszystkiego jeśli chodzi o konsole, zasilanie, styki itd, efekt zawsze jest taki sam. Przyglądałem się bardzo długo samej płytce z grą, lecz nie zauważam żadnych zwarć lub przerwanych ścieżek. Jeszcze nic z nią nie robiłem, planuję poprawić wszystkie lutowania, może jakiś chłodny sku*wysyn gdzieś jest, ale zanim zacznę ją psuć to postanowiłem zapytać Was, może przyczyna jest banalna i ktoś bez konieczności wybebeszenia wskaże przyczynę 8)

Poniżej porównanie z moim prywantym Parodiusem (mój jest ten dolny, zaś górny, zaznaczony strzałeczką to ten opisywany), stety/niestety PCB oraz niektóre komponenty są całkowicie inne. Ciekawe, że w moim jest goły mapper i SRAM natomiast w tym z usterką jest dodana jakaś logika oraz PAL (!) :


tutaj konkretny, duży skan wieszającej się gry >> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/parodius_bug.jpg

Natomiast pod spodem linka do króciutkiego filmiku przedstawiającego jak problem wygląda w praktyce, tudzież na żywo :

>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/vids/parodius_huj.mp4

Macie może jakieś pomysły?
Z góry bardzo dziękuję.

Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #1 dnia: Maj 21, 2017, 11:58:37 »
Można poprawić luty i liczyć na cud, ale inżynierskie podejście to:

1) odtworzenie schematu (wymaga wylutowania wszystkiego)
2) przetestowanie scalaków, zgranie PALa i ROMów
3) Porównanie ROMów z wersją z bazy (korzystającą z oficjalnego VRC6)
4) Wlutowanie scalaków z powrotem i pogląd w analizatorze stanów wrażliwych sygnałów (ROM !CE, itp), czy są jakieś `problemy`
Wszystko wymaga niestety karta pod ręką. A najlepiej jednego i drugiego, aby porównać.

Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #2 dnia: Maj 21, 2017, 13:46:06 »
Najmniej kosztowne będzie wymienienie 4 małych scalaków na górze na nowe, czasami się walą. Jeżeli to nie zadziała to trzeba będzie zbadać carta dalej

*

Offline MWK

  • *****
  • 644
    • Zobacz profil
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #3 dnia: Maj 21, 2017, 14:32:49 »
OK, najpierw zrobię to, co poradził MaarioS (przy okazji poprawię wszystkie luty) i dam znać czy coś się zmieniło, jeżeli nie, to... zabiorę na zlot i oddam chętnemu za pivo.

Krzysio, owszem, zdaję sobie sprawę, że należałoby do tego podejść bardziej profesjonalnie, lecz niestety ja szukam najprostszego rozwiązania, ponieważ ani nie mam narzędzi ani też wiedzy, a inżyniera to ja dostałem tylko na papierku i do końca nie wiem czy z materiałoznawstwa czy z grania na Pegasus 8)

Po cholere tam PALa dali? Oznaczenia sugerują, że mapper na moim kartridżu jest starszy, a mimo to nie ma tam dodatkowej logiki. Może piraci dodali jakieś ekstra patenty, żeby zwiększyć kompatybilność z innymi tytułami przy wykorzystaniu tych samych płytek - Crisis Force? Gradius 2? Chociaż jak teraz zaglądnąłem do wnętrza tych gier, to mój piracki Crisis Force wygląda IDENTIKO jak mój Parodius, natomiast Gradius 2 to zupełnie inna konstrukcja, pewnie dlatego, że to NTDEC-owy twór.

Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #4 dnia: Maj 21, 2017, 16:03:54 »
Po cholere tam PALa dali? Oznaczenia sugerują, że mapper na moim kartridżu jest starszy, a mimo to nie ma tam dodatkowej logiki. Może piraci dodali jakieś ekstra patenty, żeby zwiększyć kompatybilność z innymi tytułami przy wykorzystaniu tych samych płytek - Crisis Force? Gradius 2? Chociaż jak teraz zaglądnąłem do wnętrza tych gier, to mój piracki Crisis Force wygląda IDENTIKO jak mój Parodius, natomiast Gradius 2 to zupełnie inna konstrukcja, pewnie dlatego, że to NTDEC-owy twór.

To może być częściowo możliwe, chociażby z tego faktu, że dali tam SRAM 64Kb zamiast odpowiedniego 16Kb, prawdopodobnie do jego obsługi
« Ostatnia zmiana: Maj 21, 2017, 19:31:17 wysłana przez MaarioS »

*

Offline MWK

  • *****
  • 644
    • Zobacz profil
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #5 dnia: Maj 21, 2017, 16:37:39 »
Masz oczywiście na myśli bity nie bajty, c'nie? 8)

Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #6 dnia: Maj 21, 2017, 16:43:57 »
Cytuj
To może być częściowo możliwe, chociażby z tego faktu, że dali tam SRAM 64KB zamiast odpowiedniego 16KB, prawdopodobnie do jego obsługi
To wystarczyłoby nie podpinać wyższych linii adresowych.
Chociaż daj fotę po wylutowaniu tych czterech scalaków z góry ;)
Swoją drogą, to są zwykłe LSy, odporne na wyładowania ESD i chwilowe przeciążenia prądowe (a nie jak HC), raczej nie powinny być złe. Już bardziej obstawiałbym PALa.

Jak coś to hobbystycznie (jedynie koszty wysyłki) mogę go spróbować przeanalizować. ;)

Dodatkowe scalaki są prawdopodobnie do obsługi licznika scanlinii, ale  w emu licznik scanlinii działa już od menu startowego, więc może w nich nie doszukiwałbym się problemu. Zgraj rom (np. Kazzo) i sprawdź, czy działa na emu.
« Ostatnia zmiana: Maj 22, 2017, 00:44:51 wysłana przez krzysiobal »

Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #7 dnia: Październik 13, 2017, 15:52:31 »
Wznawiam temat, gdyby była możliwość wypożyczenia tego parodiusa do niedestrukcyjnych testów (nawet za opłatą i pokryciem wysyłki) to dla dobra wiedzy z przyjemnością zajme się analizą.

W każdej z tego typu hacków (Gimmick, Dracula Gid, Gremlins 2) zastosowano przeniesienie gry na mapper VRC2, a dodatkowa logika służy do obsługi licznika (którego VRC2 nie ma).

Strzelalbym, że połączenia sa takie :D
« Ostatnia zmiana: Październik 13, 2017, 21:16:48 wysłana przez krzysiobal »

*

Offline MWK

  • *****
  • 644
    • Zobacz profil
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Problem z Parodiusem
« Odpowiedź #8 dnia: Październik 15, 2017, 02:24:52 »
Krzysiek, wykonałeś kawał dobrej, nikomu niepotrzebnej roboty 8)
Przepraszam Cię i Wszystkich najmocniej, zapomniałem o tym temacie.
Kartridż wziąłem na zlot, aby się nad nim pochylić i podłubać z chłopakami przy pivie (nie ma nic lepszego niż kartridż, rozgrzana lutownica, zimne pivo i klimat party) 8)
Okazało się, że gdy uruchomiliśmy ją z Krisem na Jego konsoli SP-60, gra śmigała jak marzenie bez żadnych problemów, więc zostawiłem mu za symboliczną, urzędową cenę 8)
Nie wiem, może piraci coś przekombinowali i gra na jednych konsolach/klonach działa a na innych nie działa.
Z mojej strony jednak temat zamknięty, aczkolwiek tematu jako takiego nie zamykam, bo może wspomniany Krisuroku będzie chciał go z Tobą pociągnąć dalej.
Dziękuję Ci anyway.