*

Offline daf

  • *****
  • 998
    • Zobacz profil
Charakterystyczne dźwięki w grach
« dnia: Grudzień 22, 2015, 21:05:57 »
Ok, znalazłem pomysł na kolejny głupi temat "okołogrowy". Tym razem o dźwiękach z tych wspaniałych crapowatych (ale nie tylko) gier. Ale tych mocno charakterystycznych. Myślę, że klasykiem dzięki Matiemu jest dźwięk "kukuł" z Yie Ar Kung-Fu. Dźwięk, który ciężko pomylić z inną grą - właściwie niemożliwym jest się pomylić.

Również lubię określenie "uderzenie łyżeczką w gliniany garnek" jako strzał w Warpmanie. Autorem określenia jest również Mati, który opisywał jego genezę na Facebooku:
Cytuj
Historia tego stwierdzenia powstała na podstawie historii, która miała miejsce w szkole podstawowej kiedy to jeździło się często na zieloną szkołę do Rabki Zdrój. Tam zawsze chodziło się do garncarza, by poznać tajniki ceramiki. Podczas jednej z takich wizyt oglądaliśmy gliniane garnki, już gotowe. Uderzyłem łyżeczką w jeden z nich. Ten dźwięk mi coś przypominał. Po powrocie z zielonej szkoły jadąc do domu na weekend odpaliłem Warpmana i skojarzyłem to z tym uderzeniem. Co ciekawe dźwięk w grze jest dokładnie taki sam jak podczas mojej wizyty u garncarza. Myślę, że to niezły zbieg okoliczności.
To jest taka wspaniała  historia, że zasługuje na miejsce na tym forum.

Inną piękną historią jest ta przedstawiona onegdaj przez koNESera. Opowiadał o tym, jak grał kiedyś w Balloon Fight z podłączonym wzmacniaczem. Grał w tryb "Balloon Trip", a jak wiadomo nie ma tam muzyki. Nagle wleciał na jedną z tych latających gwiazdek. Dźwięk był na tyle sążny, że sąsiad zleciał na dół i pytał się czy jest cały i czy nie wybuchła mu czasami kuchenka gazowa.

No a dlaczego założyłem taki właśnie wątek? Mianowicie! Grałem dziś w Pooyana. Na Krzysiocarcie, bo kto bogatemu zabroni?! W pewnym momencie jeden z wilków przydzwonił mi kulką w blaszany dach tej windy. Tak przepięknie zadzwoniło, że parsknąłem gromko. Stwierdziłem, że muszę podzielić się tym tutaj i przy okazji posłuchać, czy macie w tej materii coś do powiedzenia.

*

Offline Mati

  • *
  • 276
  • Gilop
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #1 dnia: Grudzień 22, 2015, 21:23:48 »
Widzisz Daf a ja właśnie zaczynając czytać twój temat chciałem wspomnieć o historii z grami o których wspomniałeś. No cóż. Wiele mam takich dźwięków, ale żeby tak nie spisywać wszystkiego na 1 post, to może podam na początek 2. Pewnie każdy z was grał w pirackie bijatyki typu Mortal kombat, czy Tekkeny i podobne na tej zasadzie gry. Wszystkie dźwięki uderzeń są w każdej grze tak samo zbudowane, tak samo brzmiące. Pamiętam jak po zakupie nowych głośników do kompa przypadkiem odpaliłem jednego z takich piratów, zwiększyłem bas na maksa i zacząłem grać. Dolny dźwięk uderzenia przypomina tłuczenie karkówki na kotlety, bądź schabu na schabowe. Na drugi dzień ojciec tłukł kotlety a ja postawiłem blaszane pudełko na stole z nasypanymi tam pestkami słonecznika. Dźwięk był podobny. Nie taki sam, ale bardzo zbliżony do dolnego uderzenia. Co do Poyana Dafciu, to możesz mnie poprawić, ale o ile wiem, to tam także strzela się do baloników. Jeśli tak, to jest taki 1 dźwięk, który po strzeleniu w balonik brzmi tak jakbyśmy chcieli pstryknąć palcem w balonik tyle, że on nie może być napompowany. Sprawdzałem to także na prawdziwym baloniku.
Przed wczoraj grając w Rollergames a przecież znam tą grę jakiś czas zwróciłem uwagę na genialnie przedstawiony dźwięk wpadania do wody głównej postaci w piątym levelu. Kilka razy skusiłem w tej grze wpadając do wody i dźwięk jest tak realistyczny, że byłem w szoku. Wiele razy grałem w ten tytuł, ale nigdy nie zwróciłem na to uwagi.
Co do kukuł i gliny, to już forumowa legenda :). Bardzo fajny temat Dafciu.

*

Zitz

Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #2 dnia: Grudzień 23, 2015, 12:10:06 »
W dechę temat! Z historią z Warpmanem i Baloon Fighterem nie mam nawet zamiaru konkurować ;).
Mi kilka dźwięków "wryło" się zwłaszcza w beret:
1. Dźwięk odbicia się Sknerusa od podłoża na kiju pogo (Duck Tales II) - dźwięk ten jest tak intensywny i tak częsty, że towarzyszy jeszcze na długo po odłożeniu pada.
2. Dźwięk zajeżdżającego samochodu (Road Fighters) - Magda mi o nim przypomniała. UUiiiiooooo ;). Jak złapaliśmy głupawkę to jak kogoś na chodniku wyprzedzaliśmy, imitowaliśmy ten właśnie dźwięk :D
3. Dzwonek powodujący otwarcie drzwi pod koniec levelu (Rattle and Roll). Dzwonek jak dzwonek, nic specjalnego, ale ile to razy babcia odbierała telefon gdy grałem w tą grę... ;)
4. Dźwięk "przyznawania życia" w bonusie między levelami (Bugs Bunny's birthday blow out). Dźwięk niczym nie wyróżniający się. Czemu o nim wspominam? W bonusie często wygrywasz 1 życie, ale przy odrobinie szczęścia możesz zdobyć główną nagrodę... 50 żyć. I teraz wyobraźcie sobie, że życia przyznawane są tym dźwiękiem z około 1 sekundowym interwałem. Około minuty gapienia się w ekran (akcji nie można przyspieszyć) i słuchanie tego samego dzwięku pod rząd 50 razy. Czy oby na pewno moja wina, że tak go dobrze zapamiętałem?

*

Offline Mati

  • *
  • 276
  • Gilop
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #3 dnia: Grudzień 23, 2015, 12:26:40 »
Co do Road fighter, to ja to bardzo lubię dźwięk mijanej ciężarówki. Zawsze wtedy zwalniam to takiej prędkości żeby jechać z nią ciągle równo a robi się to przytrzymując select. No i pamiętam, że swego czasu wyciąłem sobie ten dźwięk na budzik w telefonie xD.

*

Offline daf

  • *****
  • 998
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #4 dnia: Grudzień 23, 2015, 12:51:48 »
Haha, najbardziej brutalny budzik jaki mogę sobie wyobrazić. Mati, pamiętam jak aranżowałeś ten dźwięk ciężarówki, bodajże na jakimś FamiCONie.

*

Offline Mati

  • *
  • 276
  • Gilop
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #5 dnia: Grudzień 23, 2015, 13:07:16 »
Haha, najbardziej brutalny budzik jaki mogę sobie wyobrazić. Mati, pamiętam jak aranżowałeś ten dźwięk ciężarówki, bodajże na jakimś FamiCONie.
No też pamiętam, że to udawałem, tylko nie pamiętam na którym Famicomie. Możliwe, że na szóstce :).

*

SebaSan1981

Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #6 dnia: Grudzień 24, 2015, 05:50:38 »
Swego czasu - jakieś 15 lat temu zapodawałem na kolumny i sprzęt audio te charakterystyczne bity z pauzy w Battletoads, w czego efekcie był niezły podkład podchodzący pod jakąś techno rąbaninę.

Z innych dźwięków to do dziś uwielbiam dźwięk podczas trafiania tego najbardziej opancerzonego czołgu w Battle City. Takie przemiłe dla ucha "dziń..dziń..dziń" i po chwili: "papuch"!! :)

Fajne są też futurystyczne dźwięki jednostek bojowych w Overlord.

*

Offline Dred

  • *****
  • 522
  • opos maniak komputerowy
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #7 dnia: Grudzień 24, 2015, 12:32:14 »
dla mnie najcharakterystyczniejszy (he, wymyśliłem nowe słowo) jest odgłos, który słychać przy okazji zdobycia monety w Akumajou Special: Boku Dracula-kun. byłbym w stanie go rozpoznać, gdyby mnie obudzono w środku nocy. xD i to wszystko z powodu drugiego zlotu, MaarioS tak męczył tą grę, że chyba ją ogrywał przez cały zlot. xD ten dźwięk wkręcił mi się niebagatelnie.

Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #8 dnia: Grudzień 24, 2015, 13:00:03 »
Nie jestem pewien, czy kwalifikuje się to pod dźwięk, bo to w sumie melodyjka, tyle że krótka: moment śmierci w ninja gaiden. Są na YT nawet filmiki z zapętloną melodyjką przez 10 min :D


*

Offline daf

  • *****
  • 998
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #9 dnia: Styczeń 03, 2016, 12:37:22 »
Jakże mogłem zapomnieć! Moment śmierci w Drop Zone - wspaniały głęboki bas, z roznoszącym się długim echem. Bardzo fajnie to brzmi, posłuchajcie sobie.

1:51 - https://youtu.be/WjpapVHvqyI?t=109
« Ostatnia zmiana: Styczeń 06, 2018, 11:57:33 wysłana przez daf »

*

Offline DH

  • *
  • 21
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #10 dnia: Styczeń 04, 2016, 16:21:02 »
Dla mnie najbardziej charakterystyczny dźwięk w grach na NES to Contra i piskliwy odgłos uderzenia pocisku w pancerz przeciwnika wielokrotnie zresztą potem używany w innych grach Konami.

*

Offline daf

  • *****
  • 998
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #11 dnia: Styczeń 11, 2016, 14:14:30 »
Dodaję kolejny pisk, który zakodował mi się w płacie mózgowym - dźwięk wychodzenia muchy z rury w Mr. Mary, to jest w Mario Bros. Fajnie fajnie, lubię go bardzo. Najlepiej, jak wychodziły dwie pod rząd. ;)

*

Offline MWK

  • *****
  • 655
    • Zobacz profil
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #12 dnia: Styczeń 13, 2016, 00:43:48 »
To ja w takim razie popłynę - CAŁA MUZYCZKA z bonusowego etapu w grze Mappy 8)


Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #13 dnia: Styczeń 13, 2016, 19:01:01 »
Takim najbardziej kojarzącym mi się dźwiękiem z gier na Famicoma jest dźwięk wznoszącej się i opadającej piłki stosowany w różnych grach Nintendo (Baseball, Tenis itp.) - to dramatyczny biedny dźwięk o niepowtarzalnej barwie :D

*

Offline daf

  • *****
  • 998
    • Zobacz profil
Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
« Odpowiedź #14 dnia: Styczeń 13, 2016, 19:10:34 »
Jest to charakterystyczne, fakt. Ale z Baseball zdecydowanie bardziej zakodował mi się dźwięk "Safe". ;)