Forum ContraBanda.eu

8-BITOWY WARSZTAT DOMOWY => Demoscena i gry homebrew => Wątek zaczęty przez: daf w Stycznia 21, 2018, 22:25:19

Tytuł: Lizard
Wiadomość wysłana przez: daf w Stycznia 21, 2018, 22:25:19
No dobra, wersja beta została oficjalnie opublikowana, więc w końcu można powiedzieć coś więcej o Lizardzie. Na grę czekałem bardzo długo. W zasadzie od II Bydgoskiego Grania z Helperem i MWK w 2014 roku. Po ponad 3 latach czekania w końcu można eksplorować grę w całości.

(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard_beta_01.jpg) (http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard_beta_02.jpg)

Gra tworzona była przez Brada Smitha, a środki na nią zebrał przez Kickstartera. Jest to metroidvania, w której sterujemy człowiekiem w skórze jaszczurki (!), zwiedzamy rozległe lokacje, zmieniamy skóry aby nabyć nowe umiejętności, a głównym celem jest - jeżeli dobrze rozumiem - zbieranie porozsiewanych po całym świecie monet. Wchodzimy w interakcje z różnymi żyjątkami, niektóre są dla nas zabójcze, inne zupełnie neutralne. Bardzo mi się ten motyw podoba. W grze brakuje mapy, którą moglibyśmy włączyć w dowolnym momencie gry. W niektórych miejscach są punkty, w których możemy podejrzeć miniaturkę mapy krainy, w której się znajdujemy. Tak mi się przynajmniej wydaje, ja jednak znalazłem tylko jeden taki spot:

(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard_beta_recto.png)

Świat gry jest zresztą całkiem pokaźny, jako dowód wrzucam filmik, w którym nasza postać spada w dół przez niemal pół minuty (!). To robi wrażenie (a jednocześnie przez brak mapy nieco zniechęca).


Co mogę powiedzieć o tej grze w najbardziej ogólnym stwierdzeniu - trochę się na tym całym Lizardzie zawiodłem... Liczyłem na wciągającą metroidvanię z ciekawie skonstruowanym światem, a gra sama w sobie jest dosyć nudna, trudna i aż nazbyt skomplikowana. Oczywiście nie w jakimś wielkim stopniu - wciąż gra się w to dosyć ciekawie, ale oczekiwania miałem dużo wyższe, stąd te słowa.

Ponieważ to wersja beta i autor udostępnił ją, aby gracze mogli ją przetestować i przesłać mu swoje opinie, nie omieszkam napisać do niego parę słów ode mnie. Przede wszystkim fajnie byłoby, gdyby trochę poprawił silnik sterowania (chociaż nie wiem, czy na to nie jest już za późno). Mnóstwo tu elementów platformowych, a nasza jaszczurka po skoku "ślizga się" do przodu, wiecie, o co mi chodzi... Podczas skoku na małe platformy jest to strasznie irytujące, bo nie mamy kontroli nad postacią. Owszem, jest to do wyuczenia i po jakimś czasie gracz się przyzwyczaja, ale nie tak powinno to wyglądać.
Przydałyby się także jakieś cut-scenki, bo nie wiadomo o co w tej grze chodzi, jaki jest jej cel. Muzyka jest bardzo średnia, ale nie wymagam już, aby to miało się zmienić. Zresztą niektóre kawałki są całkiem wpadające w ucho, oto jeden przykład - posłuchajcie sami (https://www.youtube.com/watch?v=DRaGF40jp7k).

(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard_beta_03.jpg) (http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard_beta_04.jpg)

Mógłbym jeszcze wiele słów napisać o tej produkcji - zarówno ciepłych, jak i nieco chłodniejszych. Nie chcę tu jednak tego robić, bowiem na recenzję przyjdzie jeszcze czas - gdy zostanie wydana wersja ostateczna, a ja poświęcę jej więcej czasu, niż w chwili obecnej. Chciałbym po prostu na razie poznać Wasze zdanie na temat wersji beta Lizarda. Na pewno obecną wersję gry będę jeszcze przez długi czas po troszku dziobał, bo jest tego warta i mam wielki szacunek do autora, że mu się to udało.
Tytuł: Odp: Lizard
Wiadomość wysłana przez: daf w Stycznia 22, 2018, 22:31:55
Cytuj
W grze brakuje mapy, którą moglibyśmy włączyć w dowolnym momencie gry. W niektórych miejscach są punkty, w których możemy podejrzeć miniaturkę mapy krainy, w której się znajdujemy. Tak mi się przynajmniej wydaje, ja jednak znalazłem tylko jeden taki spot.

Według tego (https://www.kickstarter.com/projects/1101008925/lizard/posts/1037421) wpisu Brada Smitha z 2014 roku, istnieją w grze dwa równoległe światy - Recto oraz Verso. Znalazłem w grze także mapkę tego drugiego, może się przyda:

(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard_beta_verso.png)
Tytuł: Odp: Lizard
Wiadomość wysłana przez: 1990in1 w Stycznia 23, 2018, 08:25:23
Wielkosc swiata troche odstrasza i faktycznie podreczna mapa bylaby dobrym rozwiazaniem. Ze sterowaniem nie mam zastrzezen, na tych szarych donicach slizgalem sie strasznie, ale mialem za to sporo satysfakcji z postepu. Najwiekszym plusem tej gry jak na razie są nawiązania do kultowych produkcji (bez spoilerow m.in. smb1, ice climber)
Tytuł: Odp: Lizard
Wiadomość wysłana przez: MWK w Marca 10, 2018, 23:46:45
Już można kupować w wersji NES >> http://infiniteneslives.com/lizard.php
$45/55 + $12 wysyłka do Polszy.
Na wersję Famicom trzeba będzie jeszcze poczekać.
Tytuł: Odp: Lizard
Wiadomość wysłana przez: Mcin w Listopada 01, 2023, 22:58:36
Mi się gra wydawała genialna, ale to jeden z tych przykładów, gdzie trafiasz na tę jedną rzecz co pierdoli wszystko...

W grze mamy system passwordów...
Które nie zapisują postępu.

kurwa mać, po chuj ja tyle tych pieniążków zbierałem.

Cytuj
Przede wszystkim fajnie byłoby, gdyby trochę poprawił silnik sterowania (chociaż nie wiem, czy na to nie jest już za późno). Mnóstwo tu elementów platformowych, a nasza jaszczurka po skoku "ślizga się" do przodu, wiecie, o co mi chodzi... Podczas skoku na małe platformy jest to strasznie irytujące, bo nie mamy kontroli nad postacią. Owszem, jest to do wyuczenia i po jakimś czasie gracz się przyzwyczaja, ale nie tak powinno to wyglądać.

W wersji co ja gram jest opcja spowolnienia ruchu. Niestety, jest to zmapowane pod przycisk "w dół", nie najwygodniejsze. można też kontrować ruchem w drugą stronę. W sumie, też miałem złą opinię o sterowaniu, ale po godzinie tak przywykłem, że już jakby nie.

Spróbuję pograć jeszcze, ale fakt że nie włożył tu sramu, albo działającego systemu haseł, to jak plaskaczem w ryj dla całej zabawy, która wydawała się przednia.
Tytuł: Odp: Lizard
Wiadomość wysłana przez: Mcin w Listopada 09, 2023, 20:48:42
Dobra, udało się dobić do końca.

(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/lizard.jpg)

przede wszystkim - hasło nie służy kontynuacji gry, tylko wybierasz, gdzie cię przemieszczą startowe drzwi. W sumie super, teleport do już odwiedzonych lokacji, ale tak zakomunikowane, że o ja p.

Sama gra nie jest bardzo trudna, może i spora mapa, ale lokacje są podzielone na wyraźne segmenty, zagadek prawie nie ma, platformowe etapy do ogarnięcia. tak znając mapę, myślę, że na szybko przejść to z godzinę może zajmie? Jaszczurek mamy siedem, ale nie wszystkie trzeba odblokować, ja uczciwie rzecz biorąc jednej nawet nie zobaczyłem. Czy da się przejść grę bez zgona? owszem. Czy da się zebrać wszystkie pieniążki? owszem, ale czasu to zajmie. widze to jako współdzieloną sesję przed kanapą z kolegą. Czy zrobić jedno i drugie na raz? tylko dla naczasników, ja odpadam. Nie wiem co to znaczy by the book, są dwa miejsca gdzie mogłem wybrać, tuż przed i tuż po finałowej walce.
Największym plusem gry jest oprawa. Grafika super, muzyka do teraz mi brzmi w głowie. Oj kolorowy ten świat i bajowy, oj.
7/10 jak dla mnie, mimo początkowego zawodu polecam.