Forum ContraBanda.eu

8-BITOWY WARSZTAT DOMOWY => Hardware => Wątek zaczęty przez: krzysiobal w Kwietnia 03, 2017, 13:49:33

Tytuł: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Kwietnia 03, 2017, 13:49:33
(http://obrazki.elektroda.pl/5144790300_1491065857_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/5144790300_1491065857.jpg)

Przedstawiam Wam swoje najnowsze dzieło - KrzysioCart MicroSD - kardridż do konsoli Pegasus, który będzie ostatnim, jaki kupisz - żaden inny już nie będzie potrzebny. Kardridż obsługuję 82% wszystkich gier, jakie wyszły na konsolę NES / Famicom / Pegasus. Obsługiwane są następujące mappery (układy rozszerzające możliwości konsoli) :
Częstość     | ID      | Nazwa             | Ilość   | % całości
występowania | mappera |                   | tytułów |
-------------+---------+-------------------+---------+----------
1            | 1       | MMC1              | 804     | 24,62
2            | 4       | MMC3              | 765     | 23,42
3            | 0       | NROM              | 434     | 13,29
4            | 2       | UNROM             | 336     | 10,29
5            | 3       | CNROM             | 236     | 7,23
6            | 7       | ANROM             | 60      | 1,84
...
17           | 71      | CAMERICA          | 14      | 0,43
...
30           | 232     | CAMERICA Quattro  | 8       | 0,24
...
43           | 15      | 100-in-1/168-in-1 | 4       | 0,12
                                                   
SUMA:                                                  81.48

Ponadto, tylko ten kardridż obsługuję słynną składankę 168-in-1, bez której żaden polski fan tej konsoli nie wyobrażałby sobie dziesiątek godzin spędzonych na graniu - to mój ukłon w stronę polskich użytkowników.
(http://obrazki.elektroda.pl/1791169900_1491214436_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/1791169900_1491214436.png) (http://obrazki.elektroda.pl/9676415300_1491214437_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9676415300_1491214437.png)

Dla niecierpliwych od razu dobra wiadomość - kardridż można zakupić ode mnie (zapraszam na koniec artykułu po szczegóły). W skład zestawu wchodzi:
- kardridż w obudowie
- karta pamięci MicroSD 4 GB
- czytnik kart MicroSD na USB, umożliwiający nagrywanie na kartę
Jest to więc wszystko, czego potrzebujesz.

Kardridż został przetestowany na na najpopularniejszych modelach konsol:
- MT777DX
- IQ502 rev2/3
- SP60 (na scalaku)
- RINCO (Thompsonic)
- dwa gluty no-name
Na każdej działa bezproblemowo. Dodatkowo, wbudowana jest w niego możliwość aktualizacji oprogramowania bezpośrednio z karty SD - wystarczy wskazać odpowiedni plik! Nikt inny nie wymyślił czegoś takiego w Europie, a ja sam jako drugi na świecie rozpocząłem pracę nad tą tematyką w 2012, kiedy to nikt jeszcze nie myślał zbyt wiele o flash-cartach!

Historia
Pierwsze poważne kroki w temacie Pegasusów postawiłem w roku 2012, kiedy to stworzyłem ogromnych rozmiarów kardridż, będący moją pracą magisterską. Było on oparty o moduł z układem Xilinx XC3S400 (Spartan 3). Kardridż w końcowej fazie obsługiwał ponad 95% tytułów, w tym nawet MMC5, VRC6. Jednak skomplikowana budowa sprawiła, że pozostał on jedynym egzemplarzem prototypowym.
(http://obrazki.elektroda.pl/2760518300_1491214579_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/2760518300_1491214579.jpg)

Kilka lat później postanowiłem stworzyć trochę prostszy nośnik - oparty o układ Xilinx XC9572XL - 72 makrocele (więcej tutaj: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic3094839.html)
(http://obrazki.elektroda.pl/7777805900_1490563750_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/7777805900_1490563750.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9197401300_1490563752_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9197401300_1490563752.jpg)
Początkowo miał on obsługiwać jedynie składankę 168-in-1 oraz gry ze Złotej 5 i 4 (mapper Camerica #71 oraz #232) i UNROM. Wszystkie te gry łączył fakt, że posiadają one 8 KB CHR-RAM. Później doszła obsługa gier NROM, polegająca na modyfikacji oprogramowania tak, aby po wybraniu gry, a przed przekazaniem jej sterowania, procesor nagrał do pamięci RAM grafikę z tej gry (NROM posiada 8kB pamięci ROM). Następnie zamieniając pamięć SRAM z 6264 (8 kB) na 62256 (32 kB) i podpinając dwie najwyższe linie adresowe, można było obsługiwać mapper CNROM. Kolejna lekka modyfikacja oprogramowana polegała na dodaniu obsługi MMC1 (ale tylko gry z 8 kB CHR-RAM). Dodając 8 kB PRG-RAM ($6000-$7FFF) można było jeszcze obsługiwać gry MMC1 z dodatkowym RAMem, np. Legends of Zelda, Dyna Blaster. Dodanie obsługi MMC1 z CHR-ROM oraz mappera MMC3 nie było możliwe z uwagi na niewystarczającą ilość zasobów w układzie CPLD oraz brak nóg - wykorzystałem wszystkie z dostępnych portów I/O a i tak musiałem się uciekać do pewnych trików, np. multipleksację: Y <= A when in = '0' else B
zamienić na Y <= A when in = '0' else 'Z', podciągająć jednocześnie Y pod B rezystorem.

Niestety moje "źródełko" układów XC9572 wyschło, a w Polsce ceny i dostępność tych układów pozostawiała wiele do życzenia. Chińczycy z kolei (aliexpress) cztery razy zrobili mnie w kulki, nie wysyłając zamówionych układów. W efekcie musiałem poszukiwać jakiejś alternatywy.

Budowa - początki, pierwsze trudności i pierwsze sukcesy
Na próbę zakupiłem bliźniacze układy Altery Max II, posiadające więcej, bo aż ok. 192 makrocel i ponad 2 razy więcej końcówe I/O. Od strony montażu, pomimo gęściejszego rastra (TQFP100), lutuje mi się je łatwiej, niż Xilinxa (PLCC44) - może dlatego, że w Xilinxie trzeba każdą nóżkę przylutować oddzielnie, a w Alterze wystarczy trik z minifalą.
(http://obrazki.elektroda.pl/8918725000_1491215515_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/8918725000_1491215515.png)

Po pierwszych próbach z tymi układami miałem mieszane uczucia - wsad, który na Xilinxie zajmował ok 60 makrocel, na Alterze zajmował ich przeszło 120 (jedna makrocela to podstawowa jednostka pojemności układu CPLD/FPGA, zwykle wystarczająca do zapamiętania 1 bitu lub obsługująca jedno wyjście). Musiałem zmienić trochę styl programowania - w Xilinxie szanowałem ilość zapamiętywanych bitów (rozmiar rejestrów), kosztem bardziej rozbudowanych funkcji logicznych - poznałem nawet ciekawą funkcją `alias` w VHDL-u, która pozwala ten poszczególne bity z tego samego rejestru nazwać różnymi nazwami. W Alterze okazało się to dawać dość dziwne rezultaty. Czasami prostsza formuła zajmowała więcej komórek, niż bardziej skomplikowana - testy przeprowadzałem na Quartusie 9. Dopiero po przejściu na wersję 13 pewne problemy się rozwiązały, chociaż niektóre nadal zostały (np. zmiana w pewnym miejscu, zupełnie niezwiązanym z kartą pamięci SD powodowała problemy z jej obsługą, a np. zmiana opcji `Fitter seed` powodowała nagle znów powrót do działania).
Gdy udało mi się uzupełnić implementację mappera MMC1 o o obsługę gier z CHR-ROM oraz dodać pełną (!!!) obsługę mappera MMC3 (CHR-ROM + scanline counter), odbijałem się wielokrotnie od przekroczenia zasobów w układzie. Dopiero wykonywanie szeregu optymalizacji sprawiło, że cały wsad wreszcie zmieścił się do układu (95% wykorzystanych makrocel)
(http://obrazki.elektroda.pl/5455059700_1491215589_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/5455059700_1491215589.png)

Mapper MMC3 - scanline counter
Kolejnym problemem była obsługa scanline countera w MMC3 - dodatku wzbogacającego gry o możliwość powiadomienia za pomocą przerwania w przypadku, gdy jest generowana linia wideo o określonym numerze. Jest to dodatek ułatwiający np. przełączenie się na drugi zestaw kafelków do generowania bardziej rozbudowanej grafiki lub status-barów.
(http://obrazki.elektroda.pl/1439650100_1491216065_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/1439650100_1491216065.png) (http://obrazki.elektroda.pl/7047451800_1491216066_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/7047451800_1491216066.png)

Swoją wiedzę na temat specyfikacji czerpałem z nesdev.com - licznik scanlinii zlicza narastające zbocza na linii A12 od PPU, jednak ignorowane są oscylascje i zmiany zbyt częste.
(http://obrazki.elektroda.pl/8716982300_1491216644_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/8716982300_1491216644.png) (http://obrazki.elektroda.pl/6485925300_1491216644_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/6485925300_1491216644.png) (http://obrazki.elektroda.pl/2444545200_1491216645_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/2444545200_1491216645.png)
Dopiero lekka modyfikacja momentu, w którym zgłaszane jest przerwanie sprawiła, że obraz w grach zaczął się wyświetlać poprawnie. Wciąż jednak przerwanie nie przychodziło dokładnie w tym momencie co powinno, co skutkowało trzęsieniem się obrazu. Ponadto, testy na konsolach na scalakach powodowały mniej zauważalne trzęsienie, niż konsole na glutach - prawdopodobnie konsole na scalakach mają dłuższe ścieżki sygnałowe, co skutkuje ich zwiększoną pojemnością do masy, przez co krótkotrwałe szpilki nie są tak łatwo przenoszone Dopiero zastosowanie wymyślonego przeze mnie filtru analogowego (dodatkowe elementy na kardridżu) + filtru cyfrowego (w układzie FPGA) sprawiło, że obraz zaczął przypominać taki, jak na emulatorze. Porównując z implemetacją MMC3 na pirackim scalaku mogę stwierdzić, że moja implementacja jest niemal idealna, obraz jest tak samo stabilny, a przełączanie następuję dokładnie w tych samych momentach, co na emulatorze.

Po lewej - implementacja na układzie scalonym AX5202P, dodawanym do kardridży - powinna działać dobrze, a obraz się trzęsie, a przerwanie zgłaszane jest w złym miejscu. Po prawej - moja implementacja - obraz idealnie stabilny.
(http://obrazki.elektroda.pl/1213569300_1491217190.gif) (http://obrazki.elektroda.pl/3132750700_1491217223.gif)

Obsługa kart micro sd
Na obsługę kart micro sd składa się:
- blok w FPGA zajmujący się konwersją bajtu na postać szeregową i przesłanie go po SPI do karty (blok także musiał zostać napisany w sposób ekstremalnie optymalny),
- wiele linijek w assemblerze 6502 odpowiedzialnych za realizację komunikacji z kartą (wykrywanie obecności i typu karty, wysyłanie pakietów do karty),
- jeszcze więcej linijek w assemblerze odpowiedzialnych za wykrycie partycji, listowanie katalogów, wczytywanie plików (pełna obsługa FAT16/32, rozmiar klastra od 512 bajtów wzwyż)
Wszystkie powyższe części zostały napisane przeze mnie w całości od zera. Obsługa kart SD (wcześniej MMC) została napisana już w 2012 podczas realizacji pracy magisterskiej (wtedy obsługiwałem karty MMC). Z czasem, gdy w moje ręce trafiły karty SD (do 2 GB) zauważyłem, że protokół komunikacji nie wymaga zmian, a komunikacja z kartą działa tak samo. Dopiero karty >4 GB (SDHC) wymagają zmiany trybu adresowania (nr bloku podaje się jako 0, 1, 2, ... zamiast 0, 256, 512, ...).
Ponadto przez moje ręce przewinęło się też sporo kart 4 GB (głownie firmy SanDisk) które wciąz sprawiały kłopoty (podczas gdy dużo większa karta 32 GB KingSton działała bezbłędnie).
(http://obrazki.elektroda.pl/3639041900_1490100658_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3639041900_1490100658.png)
Dopiero modyfikacja komunikacji z kartą polegająca na wysyłaniu dodatkowych zboczy zegara przed kolejnymi odczytami przyniosła upragniony sukces

Optymalizacje czasu ładowania gry
Początkowo czas ładowania gry był niezadowalający (np. 168-in-1 -> 2 minuty). Na czas ładowania gry skłąda się:
- wyczyszczenie pamięci Flash (kilka sekund),
- odczyt z wybranego ROMu z grą porcji danych do pamięci PRG-ROM (sektor po sektorze) i jej zaprogramowanie (bajt bo bajcie),
- odczyt z wybranego ROMu z grą porcji danych do pamięci CHR-RAM i jej zapis.

Początkowo algorytm zapisu polegał na odczycie jednego bajta, jego zaprogramowaniu, następnie sprawdzeniu:
- czy nie trzeba wczytać nowego sektora,
- czy nie trzeba zmienić bank do pamięci,
- a może to już koniec programowania?.
Seria sprawdzeń po każdym bajcie była szalenie niewydajna. Pamiętam, jak jeden z wieczorów spędziłem nad rozważaniami i nad zmianą tego sposobu. Wszakże, jeżeli udałoby się programowanie całości zamiast `bajt-po-bajcie`, podzielić na programowanie go w blokach po 256 bajtów, po którym to bloku dopiero następowałoby sprawdzenie powyższych warunków, to działałoby to dużo szybciej. Trzeba jednak przed programowaniem każdego bloku określić, ile bajtów należy zaprogramować w danej iteracji (1-256) i zapamiętać to w rejestrze Y. Wtedy to główna pętla programująca mogłaby wyglądać tak:
;w Y - ilość bajtów do zaprogramowania
program_chunk_loop:
lda (ptr_src), Y
sta (ptr_dst), Y
iny
bne program_chunk_loop
Nawet, jeżeli wstępne obliczanie długości bloku trochę zajmie, to i tak mamy przewagę, bo każda iteracja powyższej pętli jest niesłychanie szybka. Ale czy można to jeszcze przyspieszyć? Tak! - ponieważ cała podprocedura programująca i tak wykonuje się w pamięci RAM (nie można jednocześnie programować pamięci ROM i wykonywać z niej kodu), to jeżeli długi, pięciocyklowy rozkaz odczytu/zapisu pośredniego (przez wskażnik zero-page i rejestr Y) - `lda (ptr_src), y` zamienić na rozkaz odczytu absolutnego: `lda $ffff, y` (gdzie adres $ffff zostanie przed każdym wejściem do pętli bloku sprytnie podmieniony w pamięci RAM), zyskujemy wtedy 2 cykle na każdy obrót (a obrotów jest 256).

Programowanie gry Super Mario Bros 3 (256 KB PRG-ROM + 128 KB CHR-ROM): 17 sekund:
(http://obrazki.elektroda.pl/4989000100_1491217636_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/4989000100_1491217636.png)
Zbliżenie:
(http://obrazki.elektroda.pl/4643916000_1491217912_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/4643916000_1491217912.png)
Kolejne zbliżenie:
(http://obrazki.elektroda.pl/4650266300_1491218035_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/4650266300_1491218035.png)
Porównanie z programowaniem pamięci CHR-RAM:
(http://obrazki.elektroda.pl/2755119700_1491219941_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/2755119700_1491219941.png)

Dodatkowe mappery
Dodanie obsługi kolejnych mapperów nie jest możliwe z uwagi na praktycznie całkowite wykorzystanie układu FPGA. Aczkolwiek płytka została zaprojektowana w tak przemyślany sposób (doprowadzenie do FPGA wszystkich lini adresowych z CPU), że może też posłużyć mi jako platforma do testów nad innymi rzadszymi mapperami i ewentualnie zaimplementowanie takich mapperów zamiast obecnych (np. VRC6).

Podsumowanie
Po wykonaniu zgodnego z oczekiwaniem i w pełni działającego egzemplarza prototypowego pomyślałem, że na taki wynalazek przecież czekają wszyscy posiadacze konsol. Ciężko dostępny i drogi konkurencyjny produkt (everdrive) nie jest w zasięgu ręku większości osób, stąd mój projekt może być ewenementem - wykonałem kilkanaście sztuk dla innych `zapaleńców grania` i postanowiłem  go także.

(http://obrazki.elektroda.pl/6441842200_1491218281_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/6441842200_1491218281.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3582259400_1491218408_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3582259400_1491218408.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9334281500_1491218411_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9334281500_1491218411.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/7913888300_1491218414_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/7913888300_1491218414.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/6527020800_1491218416_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/6527020800_1491218416.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/7645391500_1491218418_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/7645391500_1491218418.jpg)
(http://obrazki.elektroda.pl/5144790300_1491065857_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/5144790300_1491065857.jpg)

https://www.youtube.com/watch?v=NnNOtOE3YIQ
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Kwietnia 03, 2017, 13:49:49
------------------------------------------------------------
KrzysioCart Micro SD - FAQ:

1. Jak zamówić
Wyślij email pod adres: krzysiocart@gmail.com

2. Jaka cena, co dostaję w zestawie
Cena to 330zł z wliczoną przesyłką. W zestawie jest: kardridż w obudowie (kolor losowy) + karta pamięci 4 GB MicrosSD (producent losowy) + czytnik kart MicroSD na USB (wygląd losowy)

3. Jakie gry są obsługiwane?
Mapper #0 (NROM), #1 (MMC1), #2 (UNROM/UOROM), #3 (CNROM), #4 (MMC3), #7 (ANROM/AOROM), #15 (Contra 100/168-in-1), #71 (Camerica), #232 (Camerica Quattro).
Kardridż posiada 1 MB PRG-ROM + 256 kB CHR-RAM/ROM + 8 kB PRG-RAM
Nie obsługiwany jest 4 screen mirroring oraz zabezpieczenie RAM baterią po zaniku zasilania.


4. Czy zadziała to na mojej konsoli?
Kardridż został przetestowany na na najpopularniejszych modelach konsol:
- MT777DX
- IQ502 rev2/3
- SP60 (na scalaku)
- RINCO (Thompsonic)
- dwa gluty no-name
Na żadnej nie sprawiał problemów. Nie mogę zagwarantować, że zadziała na każdej, bo producenci konsol stosują różne `triki` w celu zmniejszenia kosztów jej produkcji, skutkujące zmniejszoną zgodnością (np. zamiana stabilizatora 7805 na diodę zenera, pominięcie linii SND-OUT/IT, pominięcie linii CIRAM-!CE), aczkolwiek na 99% konsol powinno działać bez zarzutu.


5. Czy kardridż jest bezpieczny dla mojej konsoli?
Tak! Kardridż wykonano na PCB o grubości 1 mm, dzięki czemu nie rozpycha gniazd styków, a ścisła obudowa trzyma dobrze kardridż w gnieździe. Zastosowane w nim bufory konwertujące poziomy napięć 5 V (z tych obecnych na złączy kardridża) na 3.3 V (dla układów niskonapięciowych) chronią konsolę, układy oraz nie powodują nadmiernego poboru prądu (gdyby np. stosować rezytory)

6. Czy będzie działała inna (większa) karta pamięci?
Obsługiwane są dowolne karty microSD do 32 GB, sformatowane w systemie plików FAT16 lub FAT32 o rozmiarze jednostki alokacji (klastra) od 512 bajtów do 64 kB. Karta musi umożliwiać na komunikacje w trybie SPI. Niektóre karty (zwłaszcza firmy SanDisk) mają niestandardowy tryb SPI i przez to sprawiają problemy, co zostało wzięte pod uwagę. Większość kart powinna działać bez problemu.

7. Dlaczego gra X działa poprawnie na emulatorze, a na kardridżu nie działa wcale/wyświetla się niepoprawnie/nie wyświetla obrazu.
Emulatory:
i. idealizują sytuacje (np. zakładają, że po starcie pamięć RAM jest wyzerowana),
ii. blokują niedozwolone operacje w grach (np. jeśli gra używa CHR-ROM, to próby zapisu do CHR-ROM są ignorowane),
iii. próbują naprawiać nieprawidłowe nagłówki w grach (np. jeśli nagłówek NES deklaruje, że ma 128 kB CHR-ROM, a gra próbuje się
odwołać do dalszych banków, to są one brane modulo 128).

Przypadek i. dotyczy zwykle nielicenjonowanych (amatorskich gier), których twórcy nie testowali na sprzęcie. W takiej sytuacji należy się zwrócić bezpośrednio do autora gry w celu wydania poprawki.
Przypadek ii. może dotyczyć np. gier Doki Doki Amusement Park, Krusty's Fun House (w obu ekran początkowy ma zamazanych kilka tile'sów bo gra próbuje coś zapisać do CHR-ROM).
Natomiast amatorskie gry od Shiru (np. Aleter Ego, Zooming Secretary) mają nieprawidłową funkcję inicjującą, która czyści cały obszar CHR-ROM, w efekcie gra wyświetla czarny obraz. Są już na stronie forums.nesdev.com wydane łaty do tych gier


8. Dlaczego podczas ładowania gry nie jest wyświetlany pasek postępu, jedynie ekran zmieniający kolory?
Procesor, programując pamięć PRG/CHR intensywnie przełącza banki PRG oraz CHR, zatem próba wyświetlania czegokolwiek wiązałaby się z koniecznością przeładowywania zestawu tile'sów do nowego banku, co spowolniłoby proces programowania.

9. Jak wygląda kwestia legalności?
Zgodnie z prawem, ROMy gier podlegają przepisom prawa autorskiego (tak samo jak programy komputerowe). Można posiadać ROMy gier, których posiada się oryginalne kardridże (dozwolone jest wykonywanie kopii bezpieczeństwa). Dostarczana wraz z Krzysiocartem karta pamięci jest pusta - to nabywca sam nagrywa na nią takie gry, do jakich ma prawo. Oprócz tysięcy licencjonowanych gier, w internecie dostępne jest mnóstwo legalnych, bezpłatnych gier wykonanych przez fanów (homebrew production)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: żur0 w Kwietnia 03, 2017, 18:16:36
Krzysiu, super sprawa! :) Możemy wrzucić arta na podstawie artykułu na stronę :)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Roben w Kwietnia 03, 2017, 18:46:59
Bedzie w stanie odpalić bootlegi albo Action52/Cheetahmen2?
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Mejs w Kwietnia 03, 2017, 19:39:56
A czemu gry wczytują się dłużej niż na Everdrivie? Jest to kwestia zastosowanego układu Altery czy jeszcze wydajniejszego algorytmu zapisu?
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Rascal w Kwietnia 03, 2017, 19:44:18
Moje pytanie, ile sztuk jest dostępnych?
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Kwietnia 03, 2017, 19:49:11
Obsługiwane są te mappery, ktore podałem wyżej. Jeśli bootlegi są z nimi zgodne, to zadziałają.

W Everdrive chyba jako PRG-ROM zastosowano pamięć RAM (zapisu jednego bajtu do takiej pamięci to pojedynczy cykl), u mnie jest to ROM - zaprogramowanie bajtu w takiej pamięci to sekwencja dwóch zapisów + odpytywanie o gotowość.  Nie widziałem niestety pamięci RAM w rozsądnej cenie o pojemności > 512 kB.
Ponadto być może w everdrive jest jakiś dodatkowy układ odpowiedzialny za programowanie tej pamięci, który wyręcza procesor w konsoli.


Ile będzie potrzeba sztuk, tyle zrobie ;)
Na razie mam 15 gotowych.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Krisuroku w Kwietnia 03, 2017, 20:33:25
Ziomuś normalnie ukłony w Twoją stronę XD Mail poleciał ^_^
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: daf w Kwietnia 03, 2017, 21:15:56
Kusisz, Krzysiobal, kusisz... ;> Świetna robota, mistrzowska dokumentacja i naprawdę dobra cena! Jestem pod wrażeniem i cóż... chyba będę chętny. Wypadałoby. ;) Przemyślę i być może odezwę się niebawem.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: żur0 w Kwietnia 04, 2017, 09:32:51
Artykuł oraz FAQ już na naszej stronie głównej, wiadomość rozesłałem także po największych grupach na FB :)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Antychrust w Kwietnia 04, 2017, 16:51:20
Szanuję jak zły i deklaruję zainteresowanie cartem :) Skrobnę maila gdy tylko mój budżet przestanie być napięty jak mikrobikini na biuściastej Azjatce.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MWK w Kwietnia 05, 2017, 22:51:00
Doskonale Krzysiobal! Gratuluję projektu i chylę czoła nie tylko za kunszt i że ogarnąłeś temat, ale również za to, iż w końcu KrzysioCart ujrzał światło dzienne, w sensie umaterialnienia oraz oferty sprzedażowej. PW.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: DH w Kwietnia 06, 2017, 09:18:41
fajna konkurencja dla everdrive :)
nie chciałeś nałożyć solder maski?
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY w Kwietnia 13, 2017, 12:07:45
Noooooooooo, zamówiłem / zapłaciłem.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Krisuroku w Maja 06, 2017, 14:50:30
Panowie oto mój nowy wygląd KrzysioCarta, który właśnie dzisiaj został zastosowany w moim egzemplarzu  ;)
(https://s20.postimg.org/bxh6m1ln1/Krzysio_Cart.png)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY w Maja 06, 2017, 14:57:42
Panowie oto mój nowy wygląd KrzysioCarta, który właśnie dzisiaj został zastosowany w moim egzemplarzu  ;)

Nie widać zdjęcia, ni załącznika. Hm.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Krisuroku w Maja 06, 2017, 15:14:28
Już powinno się wyświetlić ^_^ THX YERZMYEY za info!
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY w Maja 06, 2017, 15:43:46
Już powinno się wyświetlić ^_^ THX YERZMYEY za info!

A już jest. Ciekawe.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: żur0 w Maja 06, 2017, 17:13:59
Piękne!!!! Weź Krisu zapodaj projekta w formacie do druku :)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Krisuroku w Maja 06, 2017, 17:43:37
Proszę bardzo :)
https://drive.google.com/open?id=0B4FK_THLo3M_eTRKR1JnblJXaDQ
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: żur0 w Maja 06, 2017, 17:52:05
Dzięki piękne :) Krzysiobal powinien Cie poprosić o wykorzystanie tego w swojej produkcji, bo super skojarzenia to budzi :)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Krisuroku w Maja 06, 2017, 17:58:42
To było coś na zasadzie olśnienia. Zacząłem rozkminiać o wymianie obudowy no i o labelu. Pomyślałem, że coś w klimacie 168in1 by było idealne. No to się zebrałem i zrobiłem.  :)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MWK w Maja 14, 2017, 21:29:02
Ja również chciałem Ci pogratulować Krisu, baaardzo zacny remix tego, co przywołuje najcieplejsze wspomnienia 8)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Krisuroku w Maja 18, 2017, 20:31:02
Thx MWK. No z tymi wspomnieniami to jest tak jak napisałeś. No ewidentnie :)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY w Lipca 21, 2017, 11:33:42
Z wielomiesięcznego używania mam takie oto uwagi.

No nie rozstaję się z tym i wynalazek jest świetny. Zazwyczaj większość działa, a jak nie działa, to warto resetować FC, czasami poczekać kilka sekund dłużej po resecie (!!), niekiedy - wyłączyć FC na kilkanaście sekund - często bywa, że wówczas coś się w końcu wgra.
Również - mało gier robi syf na ekranie. (Chociaż zdarza się. Ale trudno).
W każdym razie rozważałbym zakup drugiego carta, bo się konsol trochę namnożyło i czasem warto odpalić dwie, z różnych powodów. Let's say, chociażby do zgrania utworu na 8 kanałów z dwóch famicomów, albo cokolwiek.


Natomiast.

- Nie działa samopowtarzalna klawiatura. Czyli pad. To niezwykle wręcz źle. Powinno się dać raz nacisnąć strzałkę na padzie, a kursor powinien wtedy sam zapieprzać po ekranie. Zarówno góra/dół (pliki), jak i lewo/prawo (ekrany.
- I skoro mowa o ekranach. Nie działa zapętlenie wyświetlania ekranów. To skrajnie źle. Mam gry na literę "T", jest ich "T"rylion i - żeby dostać się na koniec - muszę czekać pół godziny (w dodatku "T"ysiąckrotnie naciskając klawisz, bo nie ma samopowtarzalnej klawiatury), a przecież - gdyby było zapętlenie - mógłbym z pierwszego ekranu nacisnąć sobie normalnie w lewo - i byłbym na ekranie ostatnim.

Teraz powstaje pytanie, czy krisscart ;) da się update'ować z poziomu Famicoma? Bo ja bym chętnie przygarnął taki update ROMu, czy coś.

Niektórzy narzekają, że nie zapamiętuje ścieżki plików / ostatnio wybranej pozycji na liście, ale nie byłbym upierdliwy i jeśli jest to trudne do zrobienia, to już nie będę się czepiał.

Ale klawiatura i loop to są podstawowe rzeczy w każdym browserze retro (i nie tylko). Tak więc za tym bym jednak optował.

Pzdrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Lipca 21, 2017, 18:32:47
Dzięki za uwagi, niedługo zatem zrobię update. Update polega na nagraniu na kartę pamięci nowej wersji oprogramowania i wybraniu go z listy tak jak zwykłą grę.
Oprócz powyższych uwag dodane będzie:
- po wyłączeniu / restarcie konsoli, wciśnięcie z poziomu menu przycisku SELECT powoduje prawie natychmiastowe włączenie ostatnio wybranej gry.

Jeśli są jakieś gry, które źle działają, prośba o nazwę, sam jestem ciekaw.

Dla osób które nabyły już jeden egzemplarz, każdy kolejny (oraz kolejny projekt, o którym niebawem napiszę - KrzysioGenie) - w atrakcyjniejszej cenie.

Przy okazji wreszcie miałem okazje przetestować działanie kardridża na NESie przy pomocy samodzielnie zrobionego adaptera. Działa bez problemu.
(http://obrazki.elektroda.pl/3644338000_1500664926_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3644338000_1500664926.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9875860500_1500664927_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/9875860500_1500664927.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/8208753800_1500664929_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/8208753800_1500664929.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3140892100_1500664930_thumb.jpg) (http://obrazki.elektroda.pl/3140892100_1500664930.jpg)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: YERZMYEY w Lipca 22, 2017, 16:37:51
Krzysiobal:

> Update polega na nagraniu na kartę pamięci nowej wersji oprogramowania i wybraniu go z listy tak jak zwykłą grę.
--------------
Oh, fantastycznie! Dzięki za pamięć, wobec tego.

> Oprócz powyższych uwag dodane będzie:
- po wyłączeniu / restarcie konsoli, wciśnięcie z poziomu menu przycisku SELECT powoduje prawie natychmiastowe włączenie ostatnio wybranej gry.
-------------
Bardzo interesujące.

> Jeśli są jakieś gry, które źle działają, prośba o nazwę, sam jestem ciekaw.
-------------
Rozumiem - jeżeli znajdę rzeczy syfiące na ekranie, będę dawał znac na maila.
No chyba, że wskazane jest na przykład przygotowanie stosownego wątku na forum, żeby np. więcej osób mogło pomóc, czy coś.

> Dla osób które nabyły już jeden egzemplarz, każdy kolejny (oraz kolejny projekt, o którym niebawem napiszę - KrzysioGenie) - w atrakcyjniejszej cenie.
------------
Ooo. No to ja chyba juz teraz zamówię. Zaraz napiszę.

Pzdrrrrrrr.



...no i drugi cart zamówiony.
Thx.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Sierpnia 22, 2017, 15:18:06
Kupiłem tego carta, i przyznam Krzysiu, że wykonałeś naprawdę kawał dobrej roboty. Większość gier odpala się bez problemu, zarówno na moim Famicomie, jak i MT-777DX. Z czystym sumieniem poleciłbym Twój cart każdemu, kto chce po prostu pograć sobie w gry, a nie wymaga np. odtwarzania tytułów z dodatkowymi układami, jak Gradius 2 czy Gimmick. Myślę, że nie ma sensu w takim wypadku przepłacać na Krikzza. Jeżeli chcesz dalej rozwijać ten projekt, to jako speedrunner mam kilka sugestii i uwag:
1. Fajnie by było, gdybyś w przyszłości zaimplementował opcję zapisu gry - rzecz bardzo przydatna w treningu, myślę, że dzięki temu zyskałbyś kilku klientów ze środowiska speedrunnerów.
2. Z jakiegoś powodu w menu nie można sterować padem podpiętym do expansion portu w Famicomie HVC-001 jako pierwszy kontroler (w grach już działa). Podejrzewam, że to można rozwiązać aktualizacją softu.
3. Jak już wspomniał MWK, warto jest wspomnieć o tym projekcie na forach takich jak nasze. Zwykłe "Janusze" z Elektrody (nikomu nie uwłaczając) uznają co najwyżej, że wykonałeś fajny, ale nikomu niepotrzebny projekt. Ja już rzuciłem słowo o Krzysiocarcie wśród polskich speedrunnerów, więc na pewno na tym nie stracisz.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Sierpnia 24, 2017, 12:04:23
Hej,

Cytuj
krzysiobal, teraz na poważnie, nie obraź się, to konstruktywna krytyka, ale dlaczego nie chwalisz się częściej tutaj swoimi wynalazkami tylko chowasz to po elektrodzie albo jakichś zagramanicznych forach?
Opisuję swoje konstrukcje na kilku forach niemal w tym samym czasie, nie mam preferowanego forum, na każdej stronie jest inna społeczność, inny poziom zaawansowania i inne oczekiwania.

Cytuj
Jak już wspomniał MWK, warto jest wspomnieć o tym projekcie na forach takich jak nasze. Zwykłe "Janusze" z Elektrody (nikomu nie uwłaczając) uznają co najwyżej, że wykonałeś fajny, ale nikomu niepotrzebny projekt.
Zupełnie nie rozumiem ataków na elektrodę - wbrew pozorom to jedna z niewielu stron, która trzyma poziom w polskim internecie na temat elektroniki, dodatkowo duża społeczność i oglądalność, a przede wszystkim niemal natychmiastowe indeksowanie przez google powoduję błyskawiczną reklamę. Dodając do tego możliwość hostowania obrazków (tak, na innych forach też przydała by się taka możliwość, aby nie zostac potem z ręką w nocniku jak po upadku imageshack czy tej drugiej strony) to idealne miejsce.
Opinie ludzi z ContraBandy jako jednej z większych polskich społeczności zrzeszających miłośników Pegasusa też są dla mnie bardzo ważne i dziękuję za wszystkie kryttyczne uwagi.

Cytuj
Fajnie by było, gdybyś w przyszłości zaimplementował opcję zapisu gry - rzecz bardzo przydatna w treningu, myślę, że dzięki temu zyskałbyś kilku klientów ze środowiska speedrunnerów.
Docelowo planuję równoległą dystrybucję dwóch produktów:
* KrzysioCart SD light z funkcjonalnościami i obsługiwaną listą gier jak obecnie. Atuty to przede wszystkim cena (być może będzie jeszcze atrakcyjniejsza), ale przede wszystkim pełna zgodność z wszystkimi klonami, mały pobór prądu (dla konsol na baterie) -> rozwiązanie dla osób, które nie porzebują grać w każdą mega rzadką, a chcą za niską cene mieć możliwość powrotu do wspomnień z lat 90
* KrzysioCart SD full - z możliwością obsługi wszystkich mapperów i wszystkich cudów-wianków z nimi związanymi (dodatkowy dźwięk), zapisywanie gier, game genie. Cena będzie droższa niż wersji light (ale i tak postaram się, aby była konkurencyjna do EverDrive). Dodatkowo oczywiście ilość pamięci jak w wersji light ( i obecnym KrzysioCarcie), aby móc obsługiwać gry, których EverDrive nie obsługuje.

Cytuj
Z jakiegoś powodu w menu nie można sterować padem podpiętym do expansion portu w Famicomie HVC-001 jako pierwszy kontroler (w grach już działa). Podejrzewam, że to można rozwiązać aktualizacją softu.
W expansion-porcie nie ma wyprowadzonej lini D0 $4016 więc nie ma możliwości, aby pad podpięty do tego portu był widziany jako standardowy PAD1 (nie wiem, które gry pozwalają na podpięcie do tego portu PADA który jest widoczny jako PAD1 ale na pewno nie są to wszystkie gry). Oczywiście mogę dodać obsługę menu zarówno z PAD1 jak i PAD2 (tak, tego typu zmiany można dodać poprzez aktualizację softu z poziomu karty SD)
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Preki w Lutego 23, 2018, 16:14:26
Krzysiobal, czyli raczej nie ma co liczyć na jakikolwiek update do firmware'u obecnie oferowanego KrzysioCarta?  Wersję full pewnie zamówię jak będzie dostępna, chociaż przyznam że game genie ani inne bajery nie są mi potrzebne do szczęścia. Póki co muszę zadowolić się obecną wersją karta  (ED nie wchodził w grę póki co).

Odnośnie gier uruchamianych przez kartridż, rom B-Wings (J) [a1] działa, ale raczej jako sterta glitchy (choć dźwięk jest poprawny), więc nie wyszczególniałbym tej gry jako "działającej" na KrzysioKarcie.  Zaś B-Wings (J) [!] ma niewspierany mapper, co jest dość dziwne biorąc pod uwagę fakt, że to jedna z gier, która co rusz pojawia się na pirackich multicartach.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Verteks w Lutego 26, 2018, 18:40:58
W expansion-porcie nie ma wyprowadzonej lini D0 $4016 więc nie ma możliwości, aby pad podpięty do tego portu był widziany jako standardowy PAD1 (nie wiem, które gry pozwalają na podpięcie do tego portu PADA który jest widoczny jako PAD1 ale na pewno nie są to wszystkie gry). Oczywiście mogę dodać obsługę menu zarówno z PAD1 jak i PAD2 (tak, tego typu zmiany można dodać poprzez aktualizację softu z poziomu karty SD)
Zgaduję że masz na myśli pad od Pegasusa z 15-pinową wtyczką, bo niemal każda gra obsługuje pad dedykowany pod exp port (np. Hudson Joycard) jako player 1, za to nie spotkałem się z żadnym multicartem, aby to robił. Kabel od Joycarda chyba ma 6 żył jak dobrze pamiętam zamiast 5, nie potrafię powiedzieć jaką pełnią rolę.

EverDrive obsługuje jakiś z "dźwiękowych" mapperów? VRC6? Zapowiedź,  że KrzysioCart Full będzie obsługiwał wszystkie rodzaje rozszerzonego audio jest ambitna, myślę że jest duża grupa osób która oczekuje na taki bajer we flashcartach, w przeciwieństwie do garstki fanów gier "pirate original" z egzotycznymi mapperami.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MaarioS w Lutego 27, 2018, 00:34:20
Na Everdrive N8 extra audio z VRC6 działa ale chyba nie do końca w 100% poprawnie z oryginałem i chyba tak zostało do teraz, mapper VRC7 do teraz nie działa chyba wcale. Jeżeli Kriskart czy jak ten się zwie będzie mieć projekt z obsługą wszystkich mapperów z extra audio to jak najbardziej to popieram i też się podpisuję jeżeli to wyjdzie
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Rascal w Lutego 27, 2018, 17:25:20
@MaarioS  działa VCR7. Trochę cicho (jak VCR6) ale działa, nawet ma (w sierpniu poprzedniego roku) pełen support dla tego chipu yamahy.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MaarioS w Marca 02, 2018, 11:53:25
Ale dlaczego od razu UBER???
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: machbed w Marca 04, 2018, 09:38:45
Pytałem kiedyś krzysiobala czy ma zamiar wprowadzić obsługę większej ilości mapperów, w tym VRC6, mówł, że nie, bo nie ma tam już więcej miejsca. Ciekawe czy coś się w tej sprawie zmieniło.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: dic-sc7 w Marca 04, 2018, 10:55:10
Zgaduję że masz na myśli pad od Pegasusa z 15-pinową wtyczką, bo niemal każda gra obsługuje pad dedykowany pod exp port (np. Hudson Joycard) jako player 1, za to nie spotkałem się z żadnym multicartem, aby to robił. Kabel od Joycarda chyba ma 6 żył jak dobrze pamiętam zamiast 5, nie potrafię powiedzieć jaką pełnią rolę.

Jesteś w błędzie.
Tylko gry oryginalnie wydane w Japonii od roku 1986 obsługują port D1 $4016.
Tytuły pisane na NES nie uwzględniają tego portu. Nie mam tu na myśli gier japońskich wydanych w stanach. Zdarzają się wyjątki np. gry od Tengen, ale to przez ścisłą współprace z Namco. Po prostu wymieniali się oprogramowaniem i wzajemnie wspierali(Namco wydawało gry Atari/Tengen w Japonii i vice versa). Doskonałym przykładem dostosowywania oprogramowania jest Battletoads. Japońska wersja ma zmieniony system wyboru gracza 2. Ograniczenia sprzętowe famicoma wymusiły taką zmianę. 

Co do multicartów zdarzają się działające np. dziwaczny 8in1;
1 Chexder
2 Xevious
3 Elevator Action
4 Wrecking Crew
5 Easy Chexeder
6 Super Xevious
7 Chexder 1
8 Chexder 2
Jest tego więcej, ale pisze z głowy i nie pamiętam wszystkiego.

Kabel Hudson Joycard jest na 100% pięciożyłowy, bo mam i sprawdzałem.   
Najlepszym wyjściem było by uwzględnienie D1 $4016 oraz D0 $4017.
Wtedy działały by wszystkie pady 15-pin.

Jeśli chodzi o dodatkowe kanały audio, to jestem sceptyczny.
Gdyby był tylko jeden chip, ale trzeba zaimplementować aż 8 kombinacji;
MMC5, VRC6, VRC7, SunSoft5B, oraz cztery mappery z D7756C na pokładzie(18, 72, 86, 92).

Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Verteks w Marca 04, 2018, 20:17:36
Jesteś w błędzie.
Tylko gry oryginalnie wydane w Japonii od roku 1986 obsługują port D1 $4016.
Tytuły pisane na NES nie uwzględniają tego portu...
Racja, podczas pisania postu umknęło mi, że to temat o flashcarcie a miałem przed oczami używanie kartridży do Famicoma zapominając o NES. Zamiast roku 1986 spotkałem się z listą gier (Super Mario USA mi się wrył w pamięć z niej), które nie współpracują z kontrolami przez exp port, aż z ciekawości sprawdzę jakiś wczesny tytuł.

...Zdarzają się wyjątki np. gry od Tengen, ale to przez ścisłą współprace z Namco. Po prostu wymieniali się oprogramowaniem i wzajemnie wspierali(Namco wydawało gry Atari/Tengen w Japonii i vice versa). Doskonałym przykładem dostosowywania oprogramowania jest Battletoads. Japońska wersja ma zmieniony system wyboru gracza 2. Ograniczenia sprzętowe famicoma wymusiły taką zmianę...
Aha to stąd dwie różne wersje konkretnej gry. O Battletoads to wiem od Kinamana, że nie miał jak start wcisnąć żeby grać na dwóch hehe.

...Co do multicartów zdarzają się działające np. dziwaczny 8in1;
1 Chexder
2 Xevious
3 Elevator Action
4 Wrecking Crew
5 Easy Chexeder
6 Super Xevious
7 Chexder 1
8 Chexder 2
Jest tego więcej, ale pisze z głowy i nie pamiętam wszystkiego...
Po numerkach przy tytule gry kojarzę że miałem styczność z podobnym, tam jako duplikaty widniał Front Line 1, Front Line 2. W menu było coś w stylu "Push U.D Select...", menu to zwykłe czarne tło i kolorowa lista. Nie testowałem tej konkretnej składanki (nie testowałem wszystkich tych, które mam; jedynie te, które wyglądają na solidniejszą robotę i żadna nie czytała pada) czy odczytuje exp port, jak znajdę ją to sprawdzę.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MWK w Sierpnia 21, 2018, 21:41:17
BUG REPORT!
Teenage Mutant Ninja Turtles 3 - The Manhattan Project nie sprawują się prawidłowo na "KrzysioCartcie".

>> https://youtu.be/KXflWko-BB0

Wszystko startuje dobrze, lecz po przejściu pierwszego etapu i pierwszej częsci drugiego - w momencie gdy wskakujemy na łódź podwodną znika statusbar na dole i po przewinięciu mniej więcej 2 długości ekranu gra się zatrzymuje i możemy sobie nadmuchać.

(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/aaronix.jpg)

Ponieważ "odkrycie" miało miejsce na wyjeździe to w pierwszej kolejności pomyślałem, że to jakiś zły ROM. Szybko ściągnąłem inny i jednak okazało się, że to nie wina dumpu.
Początkowo myślałem też, że to może być wina konsoli -  miałem tylko Aaronixa.
Gdy wróciłem do domu to uruchomiłem gre na Pegasusie...

(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/pegasus.jpg)

... a następnie na oryginalnym Twin "The Beast" Famicomie...

(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/twinfamicom.jpg)

... i w zasadzie wszystko stało się jasne, nie trzeba było angażować pozostałych famiclonów.
Dla formalności przetestowałem jeszcze inne ROMy i Hacki tej gry. Bez jakichkolwiek zmian.

krzysiobal, zdaje się, że Twój wynalazek wymaga poprawek.
Sprawa jest o tyle niepokojąca, że co jeśli jest więcej takich gier, które wysypią się gdzieś w trakcie rozgrywki?
NO CHYBA, że tylko ja mam taki pechowy egzemplarz.
W związku z tym - czy ktoś mógłby przetestować tę gre na swoim krzysztofowymkartridżu?
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: Preki w Sierpnia 23, 2018, 11:52:46
Znajdzie się chwila bym to sprawdził. A skoro o statusbarach mowa - grając na zlocie w Karnova zauważyłem, że ten element gry jest wyświetlony podwójnie.

No i Tetris Tengenu niby fajnie niby cacy, ale gdy go odpalę na Krzysiokarcie to jest rozsypka pikselowa.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MWK w Sierpnia 23, 2018, 20:36:39
Preki, masz rację!
Sprawdziłem przytoczone przez Ciebie tytuły oczywiście tak samo jak i żółwiki, na różnych konsolach, korzystając z różnych romów.
Poniżej screenshoty z Szaraka Pegasusa.

Tetris jest skaszaniony cały:
(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/kcart_bug01.jpg) (http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/kcart_bug02.jpg)

Natomiast Rumcajs Karnov początkowo był taki jak pisałeś...
(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/kcart_bug03.jpg)

...natomiast jak się tylko ruszyłem to tylko pogorszyło sytuację, też się wszystko kaszani:
(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/kcart_bug04.jpg) (http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/kcart_bug05.jpg)

CZY KTOŚ JESZCZE MÓGŁBY SPRAWDZIĆ POWYŻSZE 3 GRY?!, proszę.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Sierpnia 24, 2018, 00:12:54
Karnov powinien mieć przypisany mapper 206, zamiast 4 i w ogóle nie być obsługiwany. Jednak jako, że jest to jednak podzbiór funkcjonalności MMC3, trzeba tylko zmodyfikować grę dodając kilka rozkazów, ustawiających odpowiedni (206 ma ustawiony na sztywno); Poniższa modyfikacja rozwiązuje ten problem

Problemu z grafiką (w przypadku kilku gier) - albo nieprawidłowa deklaracja ilości pamięci w grze, albo nadpisywanie obszary pamięci z grafiką. Jako, że we flashcartach ta pamięć jest typu ROM - grafika zostaje podmazana i się psuje.
W przypadku Tetrisa problem jest pierwszego rodzaju i wystarczy zmodyfikować nagłówek i odpowiednio powielić grafikę - poniższa modyfikacja rozwiązuje problem.
Co ciekawe, są jeszcze dwie inne wersje tego samego Tetrisa które w ogóle nie działają - prawdopodobnie jest to związane z jakimś zabezpieczeniem, które stosowały niektóre gry na mapper 3.

W przypadku Turtles nie testowałem - może ta gra korzysta z innej wersji MMC3, która zgłaszała przerwanie tylko raz w momencie ustawienia licznika scanlinii na 0.
Ustawiłem debuggerze pod emulatorem aby wykrył, kiedy pod adres $c000 jest zapisywana wartość 0 (nr scanlinii do zgłoszenia przerwania) i faktycznie pierwszy moment gdy to się pojawia jest dopiero na łodzi, więc moje przypuszczenia się sprawdziły.
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: MWK w Sierpnia 24, 2018, 21:24:32
Planujesz zrobić jeszcze kiedykolwiek jakiś bugfix/update softu, czy to już raczej temat zamknięty?
Pytam, bo takie "ręczne" poprawianie gier do niczego konstruktywnego nie prowadzi...
Tytuł: Odp: KrzysioCart Micro SD - rewolucja dla fanów konsoli Pegasus/Famicom
Wiadomość wysłana przez: krzysiobal w Sierpnia 25, 2018, 00:12:32
Problem leży po stronie gier a nie kardridża więc ja nie mam czego poprawiać.


amen.   //mwk