Forum ContraBanda.eu

NIE TYLKO 8 BITÓW => Gry na różne platformy => Wątek zaczęty przez: Mcin w Stycznia 06, 2022, 00:33:34

Tytuł: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
Wiadomość wysłana przez: Mcin w Stycznia 06, 2022, 00:33:34
Na trop tego cuda wpadłem przeglądając twórczość dobrze nam znanego Shiru. Otóz, wydało on album, zawierający muzykę projektowaną do gry na... Commodore PET, czyli komputera, który nie ma wbudowanego układu dźwiękowego. Wspomniane kompozycje nie trafiły do finalnej wersji gry, a muzyka znajduje się na bandcampie, hej.

https://shiru8bit.bandcamp.com/album/faulty-robots

Ale gra jak najbardziej wyszła. I to od razu z rozmachem.

https://www.the8bitguy.com/product/petscii-robots/

Mamy tutaj grę łączącą strzelanie i eksplorację, napisaną w całości pod PET 40 z rozbudowanego do 32 KB RAMu i ze stacją dyskietek, z grafiką w całości w trybie tekstowym.. no bo jakby inaczej. Sam autor chwali się, że to prawdopodobnie najbardziej złożona gra na PETa i jedna z najbardziej złożonych na VIC20. Wymieńmy co w niej:
-połączenie eksploracji, strzelania i łamigłowek.
-całkiem sporo rozbudowanych poziomów.
-sterowanie z obsługą niezależnie kierunku ruchu i strzału.
-dołączony do zestawu konwerter, pozwalający podłączyć pad do snesa i słuchawki do user portu
-finalnie jakaś muzykę i efekty dźwiękowe
-edytor plansz.
- możliwość zmiany ustawień sterowania
- kilka poziomów trudności

Jakby tego było mało, na jednej dyskietce dostarczona jest wersji na C64, VIC20 i PET,a, a autor od razu zapowiedział też wydanie na Commodore Plus/4, Commodore 128, Commander X16 i wszystkie te gry wyszły. W planach także wersja na baardzo egzotyczne odmiany PETa.

No i konwersje na większość popularnych mikrokomputerów - małe Atari, Amiga, Spectrum, Apple 2... kilku brakuje, no i nie ma na razie na żadnej konsoli. Choć port na NES wydaje się być prosty. No, i w sumie, już w produkcji, jak parę innych, wszystkie z ulepszeniami właściwymi dla danej platformy, ale zachowujące oryginalny klimat produkcji https://www.youtube.com/watch?v=aXWqZtBwdjA

Nie łudźmy się - gra nie będzie przełomowa, sam autor zresztą sam przyznaje, że na C64 gra będzie sprawiać wrażenie ograniczonej w porównaniu do tego, do czego gracze są przyzwyczajeni. Ale jakoś czuję w tym fajny, scenowy dryg przesunięcia granicy tego, co mogą stare sprzęty i chętnie bym zagrał.

W sieci nie znalazłem pełnego longplaya z tej gry w wersji oryginalnej. Ja się można domyślić, inne platformy są po prostu popularniejsze :)

Przepraszam za chaos w poście, ale miał być krótki news, a zerknąłem tylko jedna rzecz potwierdzić i utonąłem w morzu informacji. I tak pewnie zanim większość z was przeczyta się zdezaktualizuje :)
Tytuł: Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
Wiadomość wysłana przez: Duobix w Stycznia 10, 2022, 08:09:38
>Port na NES'a wydaje się dość prosty
Niestety nie podzielam optymizmu kolegi -pytanie czy giera używa RAMu jako tymczasowej pamięci z której wyłącznie
czyta, czy też nadpisuje sobie wczytane dane co jakiś czas (co efektywnie komplikuje port na NES'a który ma, wychodząc
z fabryki, 2kb ramu, a po podbiciu chyba maks 8kb ram). Koniec końców myślę że gra wyjdzie na NES'a, ale pod względem
pewnych funkcjonalności może zostać okrojona.

>Longplay z wersji PETowej / VIC20
W sumie aż dziw że nie ma (sam sprawdzałem właśnie na YT) -> brzmi jak idealna okazja, żeby coś takiego nagrać.

Swoją drogą, jeśli bym miał już bujać w obłokach, to z chęcią bym zobaczył port tej giery na Atari Lynx oraz PC-Engine-
tu porty wydają się dość wykonalne (też 6502 na pokładzie).
Tytuł: Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
Wiadomość wysłana przez: sdm w Stycznia 10, 2022, 10:32:31
Ciekawe jaki mapper użyty. Co do RAM, to przecież można było użyć MMC1 z 32KB WRAM - mapper obsługuje taką wielkość pamięci bezproblemowo (SXROM).  Tylko mappery Nintendo nie są popularne bo wymagają użycie oryginalnego chipu lub zakup klona, co jest droższe niż zabawa bramkami logicznymi.
Tytuł: Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
Wiadomość wysłana przez: Mcin w Stycznia 11, 2022, 16:51:05

Tak, ale weź pod uwagę, że te 32 KB RAMU w PET idzie w większości na zaczytanie poziomu z dyskietkii wątpię, żeby było dużo doczytywania w trakcie poziomu - na NES masz zdaje się, ssanie danych prosto carta i użycie Mappera na zmianę poziomu. a demo ROM CITY Rampage mi świadkiem, że sporsza mapa może być uwzględniona i działać.



Edytor map wydaje się być najtrudniejszy pod tym względem, no bo tutaj faktycznie bez dużego Ramu się nie obejdzie, no ale... brak tego elementu bym przebolał.


Jak masz peta albo dostęp do niego, to możesz zrobić contrabandyckiego streama ;)
Tytuł: Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
Wiadomość wysłana przez: Mcin w Czerwca 20, 2022, 18:01:04
Podbijam, po pojawił się nowy update

https://www.youtube.com/watch?v=XoU3ZAOEaFc

- jest gotowa wersja na segę mega drive, kilka innych w przygotowaniu.
- Wersja na nes się robi, pokazano postęp prac.
- Będzie wersja na automaty. Niestety, to tylko lekko przerobiona wersja z Amigi. Wolałbym coś na autentyczny automat nie mający domoej wersji, jak CPS-2 czy System 16.
Tytuł: Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
Wiadomość wysłana przez: Mcin w Września 22, 2023, 17:15:36
update:
https://piped.adminforge.de/watch?v=3kyf3aOIu_U


co ważniejsze info:
- 8-Bit Guy wycofuje się z fizycznej dystrybucji. Grę można będzie jeszcze kupić do wyczerpania zapasów, potem u innych dostawców
- to spotkało już port na Mega Drive. Zostanie dystrybucja cyfrowa.
- Nie zostanie też dokończona wersja na NES. tzn. nie przez autora PETowego oryginału. Tzn gra była prawie skończona, ale gość po 3 latach "ma dość" i nie zamierza dalej pracować. Jak reszta pracujących dokończy, port będzie, dostępny wyłącznie cyfrowo. Przy czym wydaje się mocno okrojony względem możliwości NES, więc ja raczej straciłem apetyt. Jakbym miał amigę brałbym ten port, a że nie mam, wersja Mega Drive wydaje się najfajniejsza - o ile jeszcze będzie dostępna.
- "Dodruków" nie będzie
- Jako, że projekt jest otwartoźródłowy, mogą pojawić się dalsze porty i wtedy będą za darmo. Taki lost spotkał porty na dwa niszowe komputery : Oric Atmos i  Enterprise 128. Tak, też dopiero się dowiedziałem, że istnieją.- Jest wersja arcade, która jest w sumie małą przeróbką wersji amigowej. W środku budy siedzi Amiga 500. Można na stronie autora śledzić gdzie teraz jest wystawiony.

a i wczoraj się dowiedziałem - jest wersja na MSX : https://www.msxdev.org/2023/09/19/msxdev23-18-attack-of-the-petscii-robots/