The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
*

Offline Mcin

  • **
  • 499
The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
« dnia: Stycznia 06, 2022, 00:33:34 »
Na trop tego cuda wpadłem przeglądając twórczość dobrze nam znanego Shiru. Otóz, wydało on album, zawierający muzykę projektowaną do gry na... Commodore PET, czyli komputera, który nie ma wbudowanego układu dźwiękowego. Wspomniane kompozycje nie trafiły do finalnej wersji gry, a muzyka znajduje się na bandcampie, hej.

https://shiru8bit.bandcamp.com/album/faulty-robots

Ale gra jak najbardziej wyszła. I to od razu z rozmachem.

https://www.the8bitguy.com/product/petscii-robots/

Mamy tutaj grę łączącą strzelanie i eksplorację, napisaną w całości pod PET 40 z rozbudowanego do 32 KB RAMu i ze stacją dyskietek, z grafiką w całości w trybie tekstowym.. no bo jakby inaczej. Sam autor chwali się, że to prawdopodobnie najbardziej złożona gra na PETa i jedna z najbardziej złożonych na VIC20. Wymieńmy co w niej:
-połączenie eksploracji, strzelania i łamigłowek.
-całkiem sporo rozbudowanych poziomów.
-sterowanie z obsługą niezależnie kierunku ruchu i strzału.
-dołączony do zestawu konwerter, pozwalający podłączyć pad do snesa i słuchawki do user portu
-finalnie jakaś muzykę i efekty dźwiękowe
-edytor plansz.
- możliwość zmiany ustawień sterowania
- kilka poziomów trudności

Jakby tego było mało, na jednej dyskietce dostarczona jest wersji na C64, VIC20 i PET,a, a autor od razu zapowiedział też wydanie na Commodore Plus/4, Commodore 128, Commander X16 i wszystkie te gry wyszły. W planach także wersja na baardzo egzotyczne odmiany PETa.

No i konwersje na większość popularnych mikrokomputerów - małe Atari, Amiga, Spectrum, Apple 2... kilku brakuje, no i nie ma na razie na żadnej konsoli. Choć port na NES wydaje się być prosty. No, i w sumie, już w produkcji, jak parę innych, wszystkie z ulepszeniami właściwymi dla danej platformy, ale zachowujące oryginalny klimat produkcji https://www.youtube.com/watch?v=aXWqZtBwdjA

Nie łudźmy się - gra nie będzie przełomowa, sam autor zresztą sam przyznaje, że na C64 gra będzie sprawiać wrażenie ograniczonej w porównaniu do tego, do czego gracze są przyzwyczajeni. Ale jakoś czuję w tym fajny, scenowy dryg przesunięcia granicy tego, co mogą stare sprzęty i chętnie bym zagrał.

W sieci nie znalazłem pełnego longplaya z tej gry w wersji oryginalnej. Ja się można domyślić, inne platformy są po prostu popularniejsze :)

Przepraszam za chaos w poście, ale miał być krótki news, a zerknąłem tylko jedna rzecz potwierdzić i utonąłem w morzu informacji. I tak pewnie zanim większość z was przeczyta się zdezaktualizuje :)

*

Offline Duobix

  • **
  • 110
Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
« Odpowiedź #1 dnia: Stycznia 10, 2022, 08:09:38 »
>Port na NES'a wydaje się dość prosty
Niestety nie podzielam optymizmu kolegi -pytanie czy giera używa RAMu jako tymczasowej pamięci z której wyłącznie
czyta, czy też nadpisuje sobie wczytane dane co jakiś czas (co efektywnie komplikuje port na NES'a który ma, wychodząc
z fabryki, 2kb ramu, a po podbiciu chyba maks 8kb ram). Koniec końców myślę że gra wyjdzie na NES'a, ale pod względem
pewnych funkcjonalności może zostać okrojona.

>Longplay z wersji PETowej / VIC20
W sumie aż dziw że nie ma (sam sprawdzałem właśnie na YT) -> brzmi jak idealna okazja, żeby coś takiego nagrać.

Swoją drogą, jeśli bym miał już bujać w obłokach, to z chęcią bym zobaczył port tej giery na Atari Lynx oraz PC-Engine-
tu porty wydają się dość wykonalne (też 6502 na pokładzie).

*

Offline sdm

  • **
  • 125
Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
« Odpowiedź #2 dnia: Stycznia 10, 2022, 10:32:31 »
Ciekawe jaki mapper użyty. Co do RAM, to przecież można było użyć MMC1 z 32KB WRAM - mapper obsługuje taką wielkość pamięci bezproblemowo (SXROM).  Tylko mappery Nintendo nie są popularne bo wymagają użycie oryginalnego chipu lub zakup klona, co jest droższe niż zabawa bramkami logicznymi.
« Ostatnia zmiana: Stycznia 10, 2022, 10:35:57 wysłana przez sdm »

*

Offline Mcin

  • **
  • 499
Odp: The Attack of PETSCII Robots (Commodore PET i nie tylko)
« Odpowiedź #3 dnia: Stycznia 11, 2022, 16:51:05 »

Tak, ale weź pod uwagę, że te 32 KB RAMU w PET idzie w większości na zaczytanie poziomu z dyskietkii wątpię, żeby było dużo doczytywania w trakcie poziomu - na NES masz zdaje się, ssanie danych prosto carta i użycie Mappera na zmianę poziomu. a demo ROM CITY Rampage mi świadkiem, że sporsza mapa może być uwzględniona i działać.



Edytor map wydaje się być najtrudniejszy pod tym względem, no bo tutaj faktycznie bez dużego Ramu się nie obejdzie, no ale... brak tego elementu bym przebolał.


Jak masz peta albo dostęp do niego, to możesz zrobić contrabandyckiego streama ;)