Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
*

Offline MWK

  • Asystent Administratora
  • *****
  • 1289
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« dnia: Kwietnia 07, 2021, 22:47:08 »
Już kiedyś dawno o tym pisałem i muszę jednak raz jeszcze do tego wrócić. Mianowicie. DLACZEGO 90% wszystkich obecnie tworzących gry homebrew ma wyjebane na dodatnie obsługi portu rozszerzeń? Chodzi mi o to, że nie można wykorzystywać dodatkowych joypadów wpiętych w 15-pinowy port EXP Famicoma, działają tylko te "podstawowe". Dawniej gry czytały dodatkowe pady, tylko sporadycznie niektóre gry (np. braci menel) miały to w poważaniu, ale obecnie jest zupełnie odwrotnie - tylko niektóre gry z tego korzystają! Totalna ignorancja, albo (o zgrozo!) niewiedza!

>> https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Standard_controller

Tak tak. Ja wiem, że to pierdoła i że się czepiam, ale przykładowo dla mnie jest to skrajnie istotne. Korzystam z Twin Famicoma i gram wyłącznie na "pszczółce" z przedłużaczem wpiętej w rzeczony port. Taki setup w połączeniu z resetem oferowanym przez Everdrive, pozwala mi się wygodnie położyć z dala od konsoli i spokojnie delektować się graniem, A NIE ciągłym wstawaniem i chytaniem za wbudowanego joypada, bo dana gra opisywanego ficzeru nie ma. Ciekawi mnie tylko czy jestem odosobniony w swoich "wymaganiach", czy może jest więcej ludzi, którzy też zwracają na to uwagę?

Nie wiem. Nie wiem, nie znam się, ale gdzieś kiedyś czytałem, że to jest kwestia jednej linijki w kodzie gry...
Do rozwagi. Pozdrawiam.

*

Offline sdm

  • **
  • 140
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #1 dnia: Kwietnia 08, 2021, 10:04:18 »
Ale "dawniej" chodzi o Pegasusa z wpietym padem w srodkowy port i gry chodzily? Z tego co widze, to dokumentacje developerskie sa marne, na nesdev ciezko doszukac sie informacji o takim jak mowisz uzyciu portu w grach homebrew (szukajac slowa "EXP" w tematach developerskich nie znalazlo ani jednego tematu). Czesto mowa o zastosowaniu jedynie dla FDS tego portu w famicom. Sprawdzales na swoim Twin Famicom ten port i na NIM komercyjne gry widzialy pada?

Patrzac na schematy to nie ma tam nic magicznego, sa wyprowadzone piny audio, mic, te same co od pada 1,2 (z 2 chyba brakuje jakiegos rejestru) i tyle. Nie ma w nim niczego specjalnego aby nie dalo sie to zrobic. Ale grom wie.

https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Expansion_port

Tu cos wiecej:
https://forums.nesdev.com/viewtopic.php?f=2&t=14019

Niby "Nothing commercial used it"

Tu tez cos:
https://forums.nesdev.com/viewtopic.php?f=9&t=16185

EDIT:

http://wiki.nesdev.com/w/index.php/Controller_reading#.244016_Write

Wydaje sie jakby bit1/2 byl do EXP w $2016. Ciekawe. Jak tylko to jest winowajca, to jest to mega proste. A czemu nie stosowane (o ile dziala) ? Moze dlatego, ze tylko na klonach bywaly takie pady, a na oryginalnym Famicom takie nie istnialy komercyjnie i nikt nie mial sentymentu na uzywanie ich, a tym bardziej na implementacje w grach homebrew (dlatego dla "zagranicznych" ten port nigdy nie mial sensu wiekszego - a dla Nas mial w klonach). Moze.

Ja dawniej nie mialem stycznosci z padami 15pin wiec... Moze takze dlatego nigdy o tym nie pomyslalem :)

Tylko jedno mnie zastanawia... Skoro ofinalnie nie bylo padow 15pin do NES/FC, to dlaczego komercyjne gry inicjowaly dodatkowe bity EXP aby takie pady dzialaly na tych portach na klonach??

Post chaotyczny ale to tylko szybka rozkminka tematu do pociagniecia dalej.

EDIT2:

Widze jest jakis pad HUDSON 15pin:
https://forums.nesdev.com/viewtopic.php?f=9&p=256454
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 11, 2021, 23:34:13 wysłana przez sdm »

*

Offline lubone

  • **
  • 272
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #2 dnia: Kwietnia 08, 2021, 12:35:47 »
sdm, tak czytam Twoje dzisiejsze posty, i sobie myślę:

- właśnie obejrzałem filmik z KUKU-RUKU... Znów jestem pod mega wrażeniem Twoich umiejętności programowania.

- fajnie, że podchodzisz do tematu homebrew tak rzeczowo i starasz się rozwiązywać bieżące problemy, jak ten od MWK. Ciekawe spostrzeżenia, też nigdy o tym nie pomyślałem... PS: Famicom AV ma port rozszerzeń 15 pin!

Powiem szczerze, że od dawna obserwuję Twoja działalność w NESowym homebrew... Sam staram się przyswoić ASM, ale puki co bliżej mi do designera czy grafika (najbardziej lubię wymyslać historie i levele oraz tworzyć grafiki) dlatego na początek wybrałem NESmaker...

Moja konkluzja i pozytywna wizualizacja... Może kiedyś połączymy siły i np. wymyślimy jakiś fajny temat na homebrew, ja Ci narysuję całość grafik do gry, Ty zmodyfikujesz swój silnik tak, by np. dało radę wystartować w NESDEV Compo... I ekipa z Polszy rozwali system!!! :D Albo tak dla satysfakcji po prostu coś stworzyć fajnego.

Wiadomo, puki co każdy ma swoje tematy, ja tworzę CotD, ty masz całą masę fajnych gier do ukończenia (Na Kazika czekam z zapartym tchem)... Ale zawsze pisze się na fajną i ciekawą współpracę... A wiadomo, najlepsze rzeczy wychodzą z zespołów, w których talenty ludzików uzupełniają się... To tak przyszłościowo, jeśli będziesz mistrzu zainteresowany ;)

*

Offline sdm

  • **
  • 140
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #3 dnia: Kwietnia 08, 2021, 13:40:19 »
Oj mi naprawde jeszcze WIELE brakuje aby byc dobrym w ASM 6502... :(
Co do portu 15pin w famicom to oczywiscie jest, ale chodzi o to, ze pod nim nigdy nie bylo oficjalnych padow i raczej kiedys "na zachodzie" nie bawiono sie w podpinanie pada od klona 15pin (o ile byly takie klony w czasach swietnosci nes/fc).
Ja sam jak juz pojawily sie w polsce IQ505 to juz dawno mialem Amige i "era" padow 15pin mnie ominela.
Moze moja teoria jest poprawna, grom wie :)

Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #4 dnia: Kwietnia 08, 2021, 17:15:19 »
https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Standard_controller#Output_.28.244016.2F.244017_read.29

Trzeba czytać drugi bit po prostu. Nawet nie jest to jedna linijka, a jeden znak: wystarczy zamiast AND %00000001 zrobić AND %00000011 i powinno działać bo potem jest sprawdzenie czy akumulator jest większy niż zero - zakładam że nie interesuje nas rozróżnianie kontrolerów. W weekend mogę sprawdzić. Ewentualnie NES może zwracać coś innego pod tym bitem - do sprawdzenia bo na NesDev nie znalazłem potwierdzenia.

Już kiedyś dawno o tym pisałem i muszę jednak raz jeszcze do tego wrócić. Mianowicie. DLACZEGO 90% wszystkich obecnie tworzących gry homebrew ma wyjebane na dodatnie obsługi portu rozszerzeń?
Bo nie jest to literalnie wyłożone w żadnym tutorialu. Przepraszam że tak napisałem.

Tak tak. Ja wiem, że to pierdoła i że się czepiam, ale przykładowo dla mnie jest to skrajnie istotne. Korzystam z Twin Famicoma i gram wyłącznie na "pszczółce" z przedłużaczem wpiętej w rzeczony port. Taki setup w połączeniu z resetem oferowanym przez Everdrive, pozwala mi się wygodnie położyć z dala od konsoli i spokojnie delektować się graniem, A NIE ciągłym wstawaniem i chytaniem za wbudowanego joypada, bo dana gra opisywanego ficzeru nie ma. Ciekawi mnie tylko czy jestem odosobniony w swoich "wymaganiach", czy może jest więcej ludzi, którzy też zwracają na to uwagę?
<podnosi Famicoma AV z podłączoną "pszczółką" do portu 15-pin>. Też nie jestem zachwycony jak jakieś homebrew nie obsługuje portu EXP. Druga sprawa - bez turbo to nie granie w niektóre tytuły. Konsolę mam przy boku toteż wstawanie mnie nie dotyczy ;)

Pójdźmy dalej. Jak ktoś ma multitap to może go traktować jako przedłużacz kabla od pada.

Protokół Four Score od NES:
https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Four_Score#Output_.28.244016.2F.244017_read.29

Hori 4 Player Adapter działa jeszcze inaczej:
https://wiki.nesdev.com/w/index.php/Four_Score#Hori_4_Players_Adapter

To nie jest aż tak wiele kodu, jak sobie raz przygotujesz ładny kod który to obsługuje to możesz go kopiować między projektami do końca świata.

*

Offline MWK

  • Asystent Administratora
  • *****
  • 1289
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #5 dnia: Kwietnia 08, 2021, 23:53:38 »
Za bardzo płyniesz Siudym. Pegasusa w to nie mieszaj 8) Owszem. Amerykańce mogli mieć w to wyjebane ponieważ NES (klocek) miał to wszystko ogarnięte przez fourscore'a (stąd bardzo często brak tego patentu w grach stworzonych na rynku w USA, dla rynku w USA). Natomiast Japończycy i ich Famicom posiadał CAŁĄ MASĘ akcesoriów podłączanych pod 15-pinowy port i aż mi włosy dęba stają, że nie tyle temat obsługi gier przez port EXP jest Ci obcy, co sama nieznajomość istnienia tuzina rozmaitych joypadów podpinanych właśnie przez ten port...

Verteks wszystko ładnie wytłumaczył, dziękuję. (btw. dic-sc7 opisywał japoński rozdzielacz od Hori tutaj, wikipedia "jeszcze nie ogarnęła")

Lubone, może NESmaker ma gdzieś ten bajer włączany w opcjach?

Koderem nie jestem, ale jak się za coś biorę, to staram się to robić dobrze. Popatrzcie tylko na grę Micro Mages, której twórcy pomyśleli dosłownie o wszystkim, ta gra chodzi dosłownie na każdej konsoli i wykorzystuje wszystkie dostępne (i niedostępne) bajery. Podobnie projekt Hi-Def NES od Kevtrisa, ten mod jest kompatybilny nawet z famiklonami. Sięgając po takie produkty, masz pewność, że uruchomisz je na swoim ulubionym sprzęcie, w swojej ulubionej konfiguracji.
Chciałbym... życzyłbym sobie i wszystkim nam tu zgromadzonym, że gdy coś doskonałego powstaje, to ma to przysłowiowe ręce i nogi, A NIE jest - przepraszam - następnym "krzysiocartem", który kompatybilny jest tylko z widzimisię twórcy (to nie jest hejt krzysiobal, pozdro).

*

Offline sdm

  • **
  • 140
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #6 dnia: Kwietnia 09, 2021, 11:00:19 »
aż mi włosy dęba stają, że nie tyle temat obsługi gier przez port EXP jest Ci obcy, co sama nieznajomość istnienia tuzina rozmaitych joypadów podpinanych właśnie przez ten port...

Nie siedze w temacie. Od lat moja stycznosc z NES to wracanie do ASM i na tym koniec, no i czasem wejde na jakies forum. Tym bardziej japonski "swiat" FC jest da mnie znacznie obcy.

Wbrew pozorom nie interesuje sie juz tematami NES'owymi i gdyby nie ASM to pewnie bylby to temat raz na zawsze zamkniety.

Japończycy i ich Famicom posiadał CAŁĄ MASĘ akcesoriów podłączanych pod 15-pinowy port

Mowa o Padach - ja goglujac wynalazlem tylko jeden Hudson. Nawet jak sa jeszcze inne moze jest ich za malo aby kiedys ktos mial do takiego uzytkowania wiekszy sentyment. O to chodzi. To tylko moje gdybanie, sorki, jak obrazilem moimi teoriami.

Koderem nie jestem, ale jak się za coś biorę, to staram się to robić dobrze. Popatrzcie tylko na grę Micro Mages, której twórcy pomyśleli dosłownie o wszystkim, ta gra chodzi dosłownie na każdej konsoli i wykorzystuje wszystkie dostępne (i niedostępne) bajery.

I zebrala chyba €151,167 euro na kickstarcie? Z tego co widze. Nie mozna porownywac szarego ludka, ktory grzebie hobbystycznie w wolnym czasie (za free tracac go mase = zycia) do całej, komercyjnej ekipy za spora kasiore. Pewnie dlatego ogrom homebrew twrzonych amatorsko nie zostaje ukonczonych - zwyczajnie kazdy, kto to robi zdaje sobie po czasie sprawe jaki to ogrom pracy i poddaje sie. Naprawde bardzo latwo oceniac cos stojac z boku.

Dlatego Lubone trzymam kciuki bo to Twoj pierwszy projekt, wiec ogrom zapału, dodatkowo boost w postaci NESMAKER, ktory daje mase rozwiazan, bez potrzeby grzebania godzinami/dniami nad tech-demami pewnych mechanik silnika gry aby potem to moglo zadzialac w finalnym projekcie. Nie spiesz sie tez, na spokojnie do celu.

ps. MWK - ja bym na Twoim miejscu poruszyl ten temat na NESDEV FORUM dlaczego tak sie dzieje z tymi padami EXP. Widocznie nikt takich potrzeb nie mial, sprawy jednostkowe i jest jak jest.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 09, 2021, 11:49:22 wysłana przez sdm »

*

Offline lubone

  • **
  • 272
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #7 dnia: Kwietnia 09, 2021, 13:21:55 »
sdm, dzięki bardzo za motywację... Może w przyszłości uda się coś razem zrobić... Na razie żadnych deklaracji nie ma, ale warto było spróbować, zapytać ;) Gdybyś jednak w przyszłości chciał coś razem stworzyć to ja chętnie ;) Może zachęci Cię mój kolejny filmik z CotD, gdzie będzie masa nowych grafik, które stworzyłem, nowe rozwiązania plus historia wprowadzająca do gry... Ale żeby to dobrze wyszło to może tym razem filmik wrzucę dopiero za tydzień, a nie jak zwykle raz w tygodniu wrzucałem... Ale zobaczymy jak mi pójdzie... ;) Z mojej strony na prawdę szacun dla Twojej pracy, bo wiem ile to kosztuje nerwów i tak na prawdę robi się to głównie dla własnej satysfakcji ;)

Odnośnie samej pracy na NESmakerze... Dużo ułatwia, to prawda... Łatwiej ustawić np prędkość windowsowym suwakiem niż linią kodu... Ale... :D To co podaje producent, że nie trzeba znać języka programowania by pracować na NESmakerze nie sprawdza się... Żeby zrobić gierkę z ich toturiali to faktycznie nie trzeba... Ale jak robisz od podstaw coś swojego to zaczynają się schody... Ja już zacząłem uczyć się ASM...  Baza dla mojej gry jest moduł metroidvania, jednak już sporo skryptów, linii kodu mam przepisane po swojemu... To scrollowanie nie działa jak należy, To animacje nie działają, to HUD nie chce współpracować jak powinien... To bohatera rzuca bezwładnie między ekranami... Co krok jak chcesz jakieś nowe rozwiązanie wprowadzić, to pojawiają się problemy :o To jest wieczna walka i szukanie rozwiązań... Gdyby nie społeczność Nesmakers, którzy często pomagają dzieląc się swoimi kodami i rozwiązaniami to praca nad CotD trwała by 5 razy dłużej... Ale może to i dobrze, bo przy okazji się czegoś nauczę :)

MWK w opcjach nie widziałem takiej możliwości, ale jeszcze sprawdzę dokladnie... Na pewno w kodzie możnaby coś pozmieniać. Wszystko co da się zrobić w ASM, da się również zrobić w NESmaker... Ale trzeba wejść w skrypty, poszukać kodu i przepisać go tak by działało... Przy ostatnich szlifach gry postaram się coś z tym zrobić ;)

*

Offline MWK

  • Asystent Administratora
  • *****
  • 1289
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #8 dnia: Kwietnia 09, 2021, 15:31:14 »
Siudym, po kolei.

Nie siedziałeś/nie siedzisz w temacie Famicoma, OK. Rozumiem. Nie ma obrazy, dyskutujemy tylko przecież.
Wrzucę Ci tylko kilka przykładowych joypadów, które dostępne są dla Famicoma i podpinane przez port rozszerzeń:
- Hori Commander / Hori Mini Commander
- Hudson Joycard HC 62-4 (czyli popularna "pszczoła")
- Hudson Joycard Sanusui SSS HC 66-7
- Bandai Super Controller II
- ASCII Stick L5
itd, nie liczę joysticków/arcadesticków takich jak Hori HJ-7 czy ASCII AS-2088-FC...
Natomiast jako taki suplemencik (bo tam głównie o pirackich produkcjach) polecam TEN temat.

Dalej. Jak masz możliwość (ale z tego co pamiętam, to chyba w chwili obecnej nie masz...), to weź sobie odpal Famicoma z Everdrivem, podłącz joypada przez ten nieszczęsny 15-pinowy port i przeleć oficjalną bibliotekę gier na NES/Famicom ze szczególnym uwzględnieniem tych ekskluzywnych japońskich oraz amerykańskich tytułów, wtedy zobaczysz co mam na myśli - prawie wszystkie japońskie mają obsługę, a z amerykańskimi to już różnie. Najlepszym przykładem są tytuły od Rare, albo jeszcze lepiej taki Maniac Mansion w wersji USA nie ma obsługi portu, zaś wersja JAP już ma. Takich kwiatków jest cała masa...

Następna sprawa. Nie wiem czy wiesz, ale wspomnianego przeze mnie Micro Mages stworzyło dwóch typa, a nie żadna cała komercyjna ekipa. Nikt nikomu nie zabrania startować na Kickstarcie nawet z najdrobniejszym projektem. Rynek wszystko zweryfikuje. Skoro zatem udało im się zebrać taki hajs, to zaangażowali sporo osób z zewnątrz, które zajmowały się całą kampanią, ogarniały produkcję płytek, instrukcji, opakowań, itd. I to jest wspaniałe. Wielu ludzi siedzi i dłubie hobbystycznie, OK, szanuję (przykład Nim&Nom, albo to wyjebane w kosmos demo techniczne a'la Crisis Force), takie tematy też są fajne i potrzebne, ale w momencie jak zaczynają się narzekania na brak czasu i hajsu, to zamiast spróbować zrobić z tego startup, to... jest jeszcze więcej narzekań.

Natomiast co do NesDev, to nie, byłem tam chwilkę i podziękowałem, bardzo skostniałe i zadufane w sobie zgromadzenie (to tylko moja ocena), ale nawet to nie stało na przeszkodzie, aby takie nowe produkcje jak przykładowo Atmo Sphere, Blobert, BlobQuest, SpaceGulls czy Witch n' Wizz miały zaimplementowaną obsługę gry przez pada w porcie EXP, a przecież nikt ich o to nie prosił, ani nikt tego od nich nie wymagał. Sami o to zadbali. To się ceni.

*

Offline sdm

  • **
  • 140
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #9 dnia: Kwietnia 09, 2021, 18:27:37 »
Verteks to dobrze podsumowal:


Bo nie jest to literalnie wyłożone w żadnym tutorialu.

A ja potwierdzam - brak tego gdziekolwiek w tutorialach czy nawet nie wygrzebalem nigdzie w tematach na nesdev. Brak ten jest do dzis widocznie powielany i kazdy tworca tego nie implementuje. Kiedys sprawdze sam i zapewne bede dodawal taka mozliwosc w kodzie.

Gdyby nie społeczność Nesmakers, którzy często pomagają dzieląc się swoimi kodam

O to wlasnie mi chodzi oraz o srodowisko programistyczne jakie daje ten program (moje srodowisko to notatnik windowsowski + kompiler i plik .bat do kompilacji  :D). Z ASM jest ciezko bo niby jest tych specow sporo, ale czesto pomoc srednia i raczej jak to kolega MWK powiedzial "zadufana". Ile ja sie napocilem aby wiele problemow rozwiazac, podchody robic... a i tak wiele rzeczy musialem rozkminiac poprzez rozkladanie na czynniki pierwsze i analizujac problemy (w sumie moze i dobrze bo takie analizy nauczyly mnie sporo). Druga sprawa nie jestem umyslem scislym, ale humanistycznym i z tym calym ASM porywam sie z motyka na slonce.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 09, 2021, 18:35:52 wysłana przez sdm »

Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #10 dnia: Kwietnia 09, 2021, 18:55:22 »
@sdm
http://wiki.nesdev.com/w/index.php/Controller_reading_code#Basic_Example
Na dole paragrafu.

Ja widzę jeszcze jeden problem - nie da się tego przetestować ani na Mesenie, ani na FCEUX - nie można w inputach wybrać pod menu rozwijanym "Expansion Port" czegoś takiego jak "Standard Controller", są tylko te różne peryferia typu Pachinko Controller bla bla bla.



Posklejałem kod z sieci, trochę dodałem od siebie "na kolanie" i... jest obiecany przykład:
https://www.youtube.com/watch?v=yW7nCuDwLBk&feature=youtu.be

Tak jak wyżej pisałem przetestujemy to tylko na rzeczywistej konsoli, dlatego filmik bo nie każdy ma Everdrive / pad 15-pin. Gdy wciskamy jakikolwiek przycisk na zwykłym padzie / padzie z EXP portu to na środku ekranu pojawiają się dwa fioletowy sprite'y.

W załączniku kod źródłowy (ca65) + konfiguracja linkera + gotowy ROM a nawet linker i kompilator, nie czyściłem bo to wszystko lekkie (220kb).

Otwieramy CMD w katalogu z kodem, kompilatorem i tak dalej.

Kod kompilujemy poleceniem:
ca65 exptest.s
Linkujemy poleceniem:
ld65 -C nes.cfg -o exptest.nes exptest.o
Właściwie wyszły dwie linijki - przeoczyłem że kod na czytanie kontrolera polega na carry flag, zatem procedura od czytania pada może wyglądać na przykład tak:
JOYPAD1 = $4016

        lda #$01
sta JOYPAD1
lda #$00
sta JOYPAD1
ldx #$08
_loop_ReadController:
lda JOYPAD1
and #%00000011
cmp #$01
rol buttons
dex
bne _loop_ReadController

Przy czym kluczowe dwie linijki:
and #%00000011
cmp #$01

to traktowanie pada wpiętego w expansion port na równi z padem pierwszego gracza.
« Ostatnia zmiana: Kwietnia 09, 2021, 19:05:06 wysłana przez Verteks »

*

Offline Mcin

  • ***
  • 606
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #11 dnia: Kwietnia 09, 2021, 20:09:17 »
Natomiast co do NesDev, to nie, byłem tam chwilkę i podziękowałem, bardzo skostniałe[...]
[/quote]

Dość powiedzieć, że na głównej wiki wciąż linkują starą stronę siudyma. ile to lat temu zeszło z hostingu? :P

*

Offline sdm

  • **
  • 140
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #12 dnia: Kwietnia 10, 2021, 12:05:37 »
Mozna sprawdzic padem EXP, ja nie mam jak:
https://dl.dropboxusercontent.com/s/shjibz0oodth67o/expad.nes

*

Offline MWK

  • Asystent Administratora
  • *****
  • 1289
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #13 dnia: Kwietnia 10, 2021, 13:04:32 »
Siudym, nie działa.



Ponieważ temat się rozbudował, pozwoliłem sobie wydzielić osobny wątek abyśmy tutaj kontynuowali nasze rozprawy 8)

Odp: Obsługa gier przez 15-pinowy port Expansion
« Odpowiedź #14 dnia: Kwietnia 10, 2021, 15:49:09 »
Famicom HVC-001 posiada zintegrowane pady z konsolą(brak możliwości odłączenia).
Dołączenie równoległe do wyprowadzeń kolejnego pada, spowoduje konflikt na magistrali.
Nintendo rozwiązało problem pomijając linie danych DO w porcie rozszerzeń(dla $4016).
Dlatego dodatkowy pad musi być odczytywany również z linii D1 $4016(pierwszy gracz).
Dla gracza drugiego także powinno się uwzględnić odczyt z D1 $4017.
Chociaż linia D0 $4017 jest dostępna w porcie rozszerzeń, to w praktyce jest bezużyteczna.
Podłączenie kolejnego pada powoduje konflikt magistrali(jest jeden wyjątek, bo pad na glucie pegasus iq 502 jakimś cudem działa równolegle).