Forum ContraBanda.eu
8-BITOWY WARSZTAT DOMOWY => Hardware => Wątek zaczęty przez: DiskDoctor w Września 12, 2023, 19:53:43
-
Witam.
Równocześnie z potrzebą zakupu NESa, myślałem o możliwościach zakupu rozwiązania ("Zapper") do gier typu Duck Hunt na TV LCD/LED. Mam świadomość (i wiedzę dlaczego), stary Zapper nie zadziała.
W sieci były i są przynajmniej kilka rozwiązań, ale żadne chyba nie ok. Od zappera działającego tylko z PC, po rozwiązania działające z jedną grą tylko (z ok. 30), po kickstarter (nieudany) itp.
Moje pytanie brzmi: czy w 2023 r. coś jest typu Zapper do LCD/LED na rynku? A jeśli nie ma to czy jest coś w horyzoncie 1-2 lata.
Z góry dziękuję za wszelkie podpowiedzi.
-
nie i to raczej niemożliwe. o ile "kaczki" korzystały z dosyć prostej metody i ok, mogili jakoś przerobić samą grę, tak chociażby operation wolf sprawdza, w którą linię celujesz i tam szuka celu. Jakbyś nie próbował, rysowania linii tak jak to robi kineskop nie zrobisz na LCD/OLED.
Jedyna chyba opcja to jakaś emulacja i dedykowane urządzenie do emulatora, ale nie wiem, czy takowe istnieją.
-
Wydaje mi się, że prędzej da się zdrutować pistolecik tak, by współgrał z telewizorem CRT 100 Hz niż z LCD czy LED.
-
nie i to raczej niemożliwe. o ile "kaczki" korzystały z dosyć prostej metody i ok, mogili jakoś przerobić samą grę, tak chociażby operation wolf sprawdza, w którą linię celujesz i tam szuka celu. Jakbyś nie próbował, rysowania linii tak jak to robi kineskop nie zrobisz na LCD/OLED.
Jedyna chyba opcja to jakaś emulacja i dedykowane urządzenie do emulatora, ale nie wiem, czy takowe istnieją.
Owszem, rozwiązania 3rd party HW istnieją i to sporo. Przynajmniej kilka. Tylko mają swoje mankamenty a nie wszystkie są ukończone.
Ja pytałem o istniejące rozwiązanie i działające. Rozumiem że nie doczekaliśmy się jeszcze. Szkoda.
-
Oryginalny zapper działa na telewizorach kineskopowych bo
i) obraz wysyłany przez konsolę po kablu chinch, natychmiast jest rysowany przez wiązką elektronów na ekranie (brak opóźnienia)
ii) luminofor w tv świeci na tyle jasno, że fotodioda w pistolecie jest w stanie odróżnić jasny od ciemnego punktu
W telewizorach LCD oba powyższe nie są spełnione, trzeba więc szukać rozwiązania innego.
Pierwszym problemem jest stwierdzenie, w które miejsce na ekranie wskazuje lufa pistoletu.
Zapper możesz zastąpić nawet kijem od szczotki albo patykiem z lasu , do patyka przymocowujesz czujnik magnetyczny (lub np. telefon), następnie "kalibrujesz" patyk, czyli w miejscu, z którego zamierzasz strzelać - wskazujesz lufą na cztery skrajne punkty ekranu (A,B,C,D) , aby czujnik magnetyczny zapisał wartość (x,y,z) dla każdego z czterech punktów
Mając cztery punkty kalibarycjne
A: Xa, Ya, Za
B: Xb, Yb, Zb
C: Xc, Yc, Zc
D: Xd, Yd, Zd
mozna na ich podstawie wyliczyć, w jaki punkt wskazuje pistolet gdy lufa wskazuje gdzieś wewnątrz ekranu (P: Xp ,Yp, Zp)
Tak naprawdę interesuje nas numer linii i pozycja na tej linii: x0, y0
Urządzenie wpinamy między wyjście wideo konsoli a wejście wideo TV. Urządzenie próbkuje sygnał wideo, gdy natrafi na tą linię obrazu (y0), próbuje w odpowiednim momencie (x0) wskazywany piksel i zwraca jego jasność do konsoli ($4017.D3).
I tyle.
(https://obrazki.elektroda.pl/4032265600_1696704028.png)
mwk edit:: wybacz Krzysio, ale Twój rysunek jest na tyle epicki, że musiałem go uwiecznić jako awatar 8)
-
Pozwalam sobie podać linki projektów, które znam:
https://www.lightgunverter.com/
https://polymega.com/blogs/system-software-updates/a-light-gun-for-the-hdtv-generation
https://neslcdmod.com/
https://www.sindenshop.com/
https://www.facebook.com/HyperkinGames/posts/the-hyperblaster-hd-is-the-first-light-gun-compatible-with-duck-hunt-that-works-/2266488550052895/
-
W sumie ten sindenshop najbardziej obiecujący w kwestii działania na oryginalnej konsoli. na razie PS1 jest wspierany, więc masa klasyków, z time crisis i judge dread na czele, podziała.