Siudym, po kolei.
Nie siedziałeś/nie siedzisz w temacie Famicoma, OK. Rozumiem. Nie ma obrazy, dyskutujemy tylko przecież.
Wrzucę Ci tylko kilka przykładowych joypadów, które dostępne są dla Famicoma i podpinane przez port rozszerzeń:
- Hori Commander / Hori Mini Commander
- Hudson Joycard HC 62-4 (czyli popularna "pszczoła")
- Hudson Joycard Sanusui SSS HC 66-7
- Bandai Super Controller II
- ASCII Stick L5
itd, nie liczę joysticków/arcadesticków takich jak Hori HJ-7 czy ASCII AS-2088-FC...
Natomiast jako taki suplemencik (bo tam głównie o pirackich produkcjach) polecam
TEN temat.
Dalej. Jak masz możliwość (ale z tego co pamiętam, to chyba w chwili obecnej nie masz...), to weź sobie odpal Famicoma z Everdrivem, podłącz joypada przez ten nieszczęsny 15-pinowy port i przeleć oficjalną bibliotekę gier na NES/Famicom ze szczególnym uwzględnieniem tych ekskluzywnych japońskich oraz amerykańskich tytułów, wtedy zobaczysz co mam na myśli - prawie wszystkie japońskie mają obsługę, a z amerykańskimi to już różnie. Najlepszym przykładem są tytuły od Rare, albo jeszcze lepiej taki
Maniac Mansion w wersji USA nie ma obsługi portu, zaś wersja JAP już ma. Takich kwiatków jest cała masa...
Następna sprawa. Nie wiem czy wiesz, ale wspomnianego przeze mnie
Micro Mages stworzyło dwóch typa, a nie żadna cała komercyjna ekipa. Nikt nikomu nie zabrania startować na Kickstarcie nawet z najdrobniejszym projektem. Rynek wszystko zweryfikuje. Skoro zatem udało im się zebrać taki hajs, to zaangażowali sporo osób z zewnątrz, które zajmowały się całą kampanią, ogarniały produkcję płytek, instrukcji, opakowań, itd. I to jest wspaniałe. Wielu ludzi siedzi i dłubie hobbystycznie, OK, szanuję (przykład Nim&Nom, albo to wyjebane w kosmos demo techniczne a'la Crisis Force), takie tematy też są fajne i potrzebne, ale w momencie jak zaczynają się narzekania na brak czasu i hajsu, to zamiast spróbować zrobić z tego startup, to... jest jeszcze więcej narzekań.
Natomiast co do NesDev, to nie, byłem tam chwilkę i podziękowałem, bardzo skostniałe i zadufane w sobie zgromadzenie (to tylko moja ocena), ale nawet to nie stało na przeszkodzie, aby takie nowe produkcje jak przykładowo
Atmo Sphere,
Blobert,
BlobQuest,
SpaceGulls czy
Witch n' Wizz miały zaimplementowaną obsługę gry przez pada w porcie EXP, a przecież nikt ich o to nie prosił, ani nikt tego od nich nie wymagał. Sami o to zadbali. To się ceni.