(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/contra_force_01.jpg)
Contra Force [1992]
Jest to chyba najmniej znana i lubiana gra z całej serii Contra. Gra zasadniczo odbiega od dwóch poprzednich części pod względem fabuły oraz gameplayu.
Fabularnie gra ulokowana jest w 1992 roku, kiedy to powołana zostaje grupa C-Force, złożona z byłych pracowników wojska. Jednostkę uformowano, by chronić fikcyjnego miasta Neocity przed terroryzmem. Gra rozpoczyna się w momencie kiedy szef grupy Burns odbiera telefon do swojego informatora Foxa z informacją, że życie szefa wywiadu jest poważnie zagrożone ze strony przestępczej grupy o kryptonimie D.N.M.E. Mężczyźni umawiają się na dokach, na obrzeżu miasta by omówić sytuację lecz gdy Burns przybywa na miejsce, zastaje na nim martwego informatora. Zabójcy Foxa wydają wyrok na szefa C-Force. Rozpoczyna się walka z czasem, C-Force staje przed wyzwaniem stłumienia terroru D.N.M.E. w mieście...
Do wyboru mamy czterech oficerów: Smitha, Irona, Beansa oraz oczywiście szefa grupy Burnsa. Każdy z bohaterów dysponuje innym arsenałem. Zbieramy oczywiście powerupy, każdy kolejny pozwala nam sięgnąć po następne uzbrojenie oficera.
Graficznie i muzycznie, Contra Force prezentuje się bardzo dobrze. Zobaczyć i usłyszeć możemy to już na pierwszym etapie rozgrywki, gdzie uciekamy z pięknie dopracowanego portu, tła robią niesamowitą robotę. I można by pisać peany nadal, gdyby nie lagi... Gra niesamowicie zwalnia w pewnych momentach, coś jest może źle skompilowane, nie mam pojęcia - mam nadzieję, że jakieś bardziej techniczne głowy pokuszą się tu o kilka słów komentarza.
Jeszcze kilka ciekawostek:
Contrę Force planowano wydać w Japonii w 1991 roku, pod tytułem Arc Hound i w zamierzeniu gra wcale nie miała nawiązywać do serii Contra. Przedstawiono nawet materiały promocyjne nowego tytułu oraz ogłoszono grę w magazynie Famicom Tsūshin oraz w oficjalnych broszurach Konami z premierą planowaną na październik. Tę wczesną wersję jednak porzucono.
(http://www.contrabanda.eu/upload/hosting/contra_force_02.png)
Mimo anulowania wersji na rynek japoński, grę wydano w USA jako spinoff serii Contra. Początkowo zaplanowano, że gra ujrzy światło dzienne zimą 1991 roku jako trzecia część serii. Ostatecznie gra została wydana pod koniec 1992 roku, kilka miesięcy po premierze SNESowej Contry III: Alien Wars. Contra Force jest w zasadzie trzecią częścią sagi, chociaż chronologicznie została wydana później niż nowa gra na SNESa (Alien Wars jest więc czasem określane tytułem Contra IV).
Sama recepcja Contry Force wśród graczy od początku była różna. Brett Alan Weiss, znany dziennikarz gamingowy, zwracał uwagę na migotania w grafice i zauważalne, irytujące lagi. Pochwalił natomiast dodanie strategii wyboru postaci, ich zróżnicowane umiejętności oraz indywidualny arsenał broni. Dziś Contra Force budzi podobne emocje: pomimo pięknej oprawy, wydaje się niedopracowanym tytułem, a wielu graczy marszczy brwi wyraźnie zaznaczając, że Force znacznie odbiega od klasycznego gameplayu Contry.
Co ciekawe w Contra III: Alien Wars zrujnowane miasto z pierwszej lokacji opisywane jest jako Neocity.
Warto też zaznaczyć, że nasze logo nawiązuje w pewien sposób do loga Contry Force 8)
Sama gra zasługuje na to, żeby poświęcić jej troszkę więcej uwagi, więc może w przyszłości powstanie jakaś bardziej rozbudowana recenzja, niż zwykły opis.