z nesdev:
In addition to the primary OAM memory, the PPU contains 32 bytes (enough for 8 sprites) of secondary OAM memory that is not directly accessible by the program. During each visible scanline this secondary OAM is first cleared, and then a linear search of the entire primary OAM is carried out to find sprites that are within y range for the next scanline (the sprite evaluation phase). The OAM data for each sprite found to be within range is copied into the secondary OAM, which is then used to initialize eight internal sprite output units.
The reason sprites at lower addresses in OAM overlap sprites at higher addresses is that sprites at lower addresses also get assigned a lower address in the secondary OAM, and hence get assigned a lower-numbered sprite output unit during the loading phase. Output from lower-numbered sprite output units is wired inside the PPU to take priority over output from higher-numbered sprite output units.
https://www.nesdev.org/wiki/PPU_OAMW skrócie:
mamy 64 sprajty.
każdy sprajt ma swój indeks, liczbę porządkową mówiąc po polsku.
Podczas każdej klatki obrazu sprajt ma swoje położenie.
obraz jest rysowany linia po linii.
Na początku każdej linii układ graficzny skanuje sprajty po indeksie rosnąco, czy znajdą się w danej linii i umieszcza je w specjalnym obszarze pamięci. Jeden po drugim.
Ten obszar pamięci ma 32 bajty. sprajt zajmuje 4 bajt. Logicznym jest, że mieści się osiem. A co z pozostałymi? czekają na swoje szczęście w kolejnej linii.
i tak, yoyc, masz racje, programiści żonglowali indeksami tych sprajtów, żeby raz jeden miał mały indeks, raz inny.
Także o ile nie ma jakiejś innej blokady np na przepustowości kartridża czy w innym miejscu które mi nie przychodzi do głowy, mogliby dać miejsce na 64 sprajty. 256 bajtów ramu to chyba nie zrobi różnicy w nowoczesnym układzie FPGA.
Jak coś uprościłem za bardzo albo pomyliłem - bijcie mnie.
Co do oceny samego urządzenia, to ja mam mieszane uczucia. niby fajne, że mamy zastępstwo dla umierających układów, ale przy każdym takim podbijaniu parametrów to pojawia się u mnie pytanie czy to jest jeszcze granie na NESie? No, z racji ceny na pewno na razie nie kupię.
Brak composite to nie problem, RGB możeby przechwycić i skonwertować do kompozytu, w drugą stronę jest gorzej.