Forum ContraBanda.eu

OD GRACZY DLA GRACZY => Jeszcze więcej o grach => Wątek zaczęty przez: daf w Grudnia 22, 2015, 21:05:57

Tytuł: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: daf w Grudnia 22, 2015, 21:05:57
Ok, znalazłem pomysł na kolejny głupi temat "okołogrowy". Tym razem o dźwiękach z tych wspaniałych crapowatych (ale nie tylko) gier. Ale tych mocno charakterystycznych. Myślę, że klasykiem dzięki Matiemu jest dźwięk "kukuł" z Yie Ar Kung-Fu. Dźwięk, który ciężko pomylić z inną grą - właściwie niemożliwym jest się pomylić.

Również lubię określenie "uderzenie łyżeczką w gliniany garnek" jako strzał w Warpmanie. Autorem określenia jest również Mati, który opisywał jego genezę na Facebooku:
Cytuj
Historia tego stwierdzenia powstała na podstawie historii, która miała miejsce w szkole podstawowej kiedy to jeździło się często na zieloną szkołę do Rabki Zdrój. Tam zawsze chodziło się do garncarza, by poznać tajniki ceramiki. Podczas jednej z takich wizyt oglądaliśmy gliniane garnki, już gotowe. Uderzyłem łyżeczką w jeden z nich. Ten dźwięk mi coś przypominał. Po powrocie z zielonej szkoły jadąc do domu na weekend odpaliłem Warpmana i skojarzyłem to z tym uderzeniem. Co ciekawe dźwięk w grze jest dokładnie taki sam jak podczas mojej wizyty u garncarza. Myślę, że to niezły zbieg okoliczności.
To jest taka wspaniała  historia, że zasługuje na miejsce na tym forum.

Inną piękną historią jest ta przedstawiona onegdaj przez koNESera. Opowiadał o tym, jak grał kiedyś w Balloon Fight z podłączonym wzmacniaczem. Grał w tryb "Balloon Trip", a jak wiadomo nie ma tam muzyki. Nagle wleciał na jedną z tych latających gwiazdek. Dźwięk był na tyle sążny, że sąsiad zleciał na dół i pytał się czy jest cały i czy nie wybuchła mu czasami kuchenka gazowa.

No a dlaczego założyłem taki właśnie wątek? Mianowicie! Grałem dziś w Pooyana. Na Krzysiocarcie, bo kto bogatemu zabroni?! W pewnym momencie jeden z wilków przydzwonił mi kulką w blaszany dach tej windy. Tak przepięknie zadzwoniło, że parsknąłem gromko. Stwierdziłem, że muszę podzielić się tym tutaj i przy okazji posłuchać, czy macie w tej materii coś do powiedzenia.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Mati w Grudnia 22, 2015, 21:23:48
Widzisz Daf a ja właśnie zaczynając czytać twój temat chciałem wspomnieć o historii z grami o których wspomniałeś. No cóż. Wiele mam takich dźwięków, ale żeby tak nie spisywać wszystkiego na 1 post, to może podam na początek 2. Pewnie każdy z was grał w pirackie bijatyki typu Mortal kombat, czy Tekkeny i podobne na tej zasadzie gry. Wszystkie dźwięki uderzeń są w każdej grze tak samo zbudowane, tak samo brzmiące. Pamiętam jak po zakupie nowych głośników do kompa przypadkiem odpaliłem jednego z takich piratów, zwiększyłem bas na maksa i zacząłem grać. Dolny dźwięk uderzenia przypomina tłuczenie karkówki na kotlety, bądź schabu na schabowe. Na drugi dzień ojciec tłukł kotlety a ja postawiłem blaszane pudełko na stole z nasypanymi tam pestkami słonecznika. Dźwięk był podobny. Nie taki sam, ale bardzo zbliżony do dolnego uderzenia. Co do Poyana Dafciu, to możesz mnie poprawić, ale o ile wiem, to tam także strzela się do baloników. Jeśli tak, to jest taki 1 dźwięk, który po strzeleniu w balonik brzmi tak jakbyśmy chcieli pstryknąć palcem w balonik tyle, że on nie może być napompowany. Sprawdzałem to także na prawdziwym baloniku.
Przed wczoraj grając w Rollergames a przecież znam tą grę jakiś czas zwróciłem uwagę na genialnie przedstawiony dźwięk wpadania do wody głównej postaci w piątym levelu. Kilka razy skusiłem w tej grze wpadając do wody i dźwięk jest tak realistyczny, że byłem w szoku. Wiele razy grałem w ten tytuł, ale nigdy nie zwróciłem na to uwagi.
Co do kukuł i gliny, to już forumowa legenda :). Bardzo fajny temat Dafciu.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Zitz w Grudnia 23, 2015, 12:10:06
W dechę temat! Z historią z Warpmanem i Baloon Fighterem nie mam nawet zamiaru konkurować ;).
Mi kilka dźwięków "wryło" się zwłaszcza w beret:
1. Dźwięk odbicia się Sknerusa od podłoża na kiju pogo (Duck Tales II) - dźwięk ten jest tak intensywny i tak częsty, że towarzyszy jeszcze na długo po odłożeniu pada.
2. Dźwięk zajeżdżającego samochodu (Road Fighters) - Magda mi o nim przypomniała. UUiiiiooooo ;). Jak złapaliśmy głupawkę to jak kogoś na chodniku wyprzedzaliśmy, imitowaliśmy ten właśnie dźwięk :D
3. Dzwonek powodujący otwarcie drzwi pod koniec levelu (Rattle and Roll). Dzwonek jak dzwonek, nic specjalnego, ale ile to razy babcia odbierała telefon gdy grałem w tą grę... ;)
4. Dźwięk "przyznawania życia" w bonusie między levelami (Bugs Bunny's birthday blow out). Dźwięk niczym nie wyróżniający się. Czemu o nim wspominam? W bonusie często wygrywasz 1 życie, ale przy odrobinie szczęścia możesz zdobyć główną nagrodę... 50 żyć. I teraz wyobraźcie sobie, że życia przyznawane są tym dźwiękiem z około 1 sekundowym interwałem. Około minuty gapienia się w ekran (akcji nie można przyspieszyć) i słuchanie tego samego dzwięku pod rząd 50 razy. Czy oby na pewno moja wina, że tak go dobrze zapamiętałem?
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Mati w Grudnia 23, 2015, 12:26:40
Co do Road fighter, to ja to bardzo lubię dźwięk mijanej ciężarówki. Zawsze wtedy zwalniam to takiej prędkości żeby jechać z nią ciągle równo a robi się to przytrzymując select. No i pamiętam, że swego czasu wyciąłem sobie ten dźwięk na budzik w telefonie xD.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: daf w Grudnia 23, 2015, 12:51:48
Haha, najbardziej brutalny budzik jaki mogę sobie wyobrazić. Mati, pamiętam jak aranżowałeś ten dźwięk ciężarówki, bodajże na jakimś FamiCONie.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Mati w Grudnia 23, 2015, 13:07:16
Haha, najbardziej brutalny budzik jaki mogę sobie wyobrazić. Mati, pamiętam jak aranżowałeś ten dźwięk ciężarówki, bodajże na jakimś FamiCONie.
No też pamiętam, że to udawałem, tylko nie pamiętam na którym Famicomie. Możliwe, że na szóstce :).
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: SebaSan1981 w Grudnia 24, 2015, 05:50:38
Swego czasu - jakieś 15 lat temu zapodawałem na kolumny i sprzęt audio te charakterystyczne bity z pauzy w Battletoads, w czego efekcie był niezły podkład podchodzący pod jakąś techno rąbaninę.

Z innych dźwięków to do dziś uwielbiam dźwięk podczas trafiania tego najbardziej opancerzonego czołgu w Battle City. Takie przemiłe dla ucha "dziń..dziń..dziń" i po chwili: "papuch"!! :)

Fajne są też futurystyczne dźwięki jednostek bojowych w Overlord.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Dred w Grudnia 24, 2015, 12:32:14
dla mnie najcharakterystyczniejszy (he, wymyśliłem nowe słowo) jest odgłos, który słychać przy okazji zdobycia monety w Akumajou Special: Boku Dracula-kun. byłbym w stanie go rozpoznać, gdyby mnie obudzono w środku nocy. xD i to wszystko z powodu drugiego zlotu, MaarioS tak męczył tą grę, że chyba ją ogrywał przez cały zlot. xD ten dźwięk wkręcił mi się niebagatelnie.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: 1990in1 w Grudnia 24, 2015, 13:00:03
Nie jestem pewien, czy kwalifikuje się to pod dźwięk, bo to w sumie melodyjka, tyle że krótka: moment śmierci w ninja gaiden. Są na YT nawet filmiki z zapętloną melodyjką przez 10 min :D

Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: daf w Stycznia 03, 2016, 12:37:22
Jakże mogłem zapomnieć! Moment śmierci w Drop Zone - wspaniały głęboki bas, z roznoszącym się długim echem. Bardzo fajnie to brzmi, posłuchajcie sobie.

1:51 - https://youtu.be/WjpapVHvqyI?t=109
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: DH w Stycznia 04, 2016, 16:21:02
Dla mnie najbardziej charakterystyczny dźwięk w grach na NES to Contra i piskliwy odgłos uderzenia pocisku w pancerz przeciwnika wielokrotnie zresztą potem używany w innych grach Konami.
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: daf w Stycznia 11, 2016, 14:14:30
Dodaję kolejny pisk, który zakodował mi się w płacie mózgowym - dźwięk wychodzenia muchy z rury w Mr. Mary, to jest w Mario Bros. Fajnie fajnie, lubię go bardzo. Najlepiej, jak wychodziły dwie pod rząd. ;)
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: MWK w Stycznia 13, 2016, 00:43:48
To ja w takim razie popłynę - CAŁA MUZYCZKA z bonusowego etapu w grze Mappy 8)

(http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/sting.jpg)
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Nielogiczny w Stycznia 13, 2016, 19:01:01
Takim najbardziej kojarzącym mi się dźwiękiem z gier na Famicoma jest dźwięk wznoszącej się i opadającej piłki stosowany w różnych grach Nintendo (Baseball, Tenis itp.) - to dramatyczny biedny dźwięk o niepowtarzalnej barwie :D
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: daf w Stycznia 13, 2016, 19:10:34
Jest to charakterystyczne, fakt. Ale z Baseball zdecydowanie bardziej zakodował mi się dźwięk "Safe". ;)
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: żur0 w Stycznia 14, 2016, 07:34:25
Jest to charakterystyczne, fakt. Ale z Baseball zdecydowanie bardziej zakodował mi się dźwięk "Safe". ;)
To bardzo charakterystyczny dźwięk, wbija się w pamięć. Kojarzy mi się coś, że podobny dźwięk był w takich gierkach handheld typu "Brick 500in1" po wciśnięciu pauzy (ukazywała się wtedy filiżanka z kawą) - ale to być może tylko jakieś pomieszanie moich zmysłów i pamięci i wcale tak nie było.

Ja z kolei bardzo mocno zapamiętałem odgłos pause z gier Konami.


Myślę, że nie jestem w tym odosobniony  ;D
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Roben w Stycznia 19, 2016, 07:39:21
Dobre sample ma również Kick master
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: żur0 w Stycznia 19, 2016, 09:20:39
Dobre sample ma również Kick master
Jedna z moich ulubionych ścieżek dźwiękowych ever!
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: PegazusMaster w Marca 07, 2016, 19:26:53
Mnie najbardziej wbiło się w pamięć audio wystrzału w Final Mision. Dźwięk strzału brzmi jakby echo po wystrzale odbijało się od oddalonych w głębi rozmiękczonych ścian (wycięcie częstotliwości górnych) Kiedy myślę o nes to mi pierwsze co przychodzi do głowy, a następnie dźwięk obrażeń zadawanych fragmentom większych przeciwników (bossów) przypominający pisk  w - CONTRZE. Podobny dźwięk słychać właśnie w w Final Mission i w innych grach przy atakach skierowanych na bossów. Dla mnie ten dźwięk stał się ikoną np: Contry dlatego ciężko mi było przyzwyczaić się do udźwiękowienia Contra 3 na snes - na nes te dźwięki były potężniejsze.

Wstawki między misjami w Final Mission - to są nagrane wokale. Podobnie jest w Taito Chase HQ - również słychać gadanie tym razem po japońsku. Robi wrażenie, bo na tle większości tego w co się gra nie ma mowy o głosie mówionym. Ryki bossów w Kage, którzy padają - brzmią jak sample nagranego głosu. Takie rzeczy są dość unikalne na nes. W utworach w Tourtles 3 słychać w muzyce samplowane okrzyki co też wbiło mi się w pamięć podobnie jak samplowane ataki w Tourtles 3 i Tourtles 4 czy Sword Master.

Z krótkich jingles/dzwonków to muzyczka, która zaczyna się przed rozpoczęciem rozgrywki w Pacmanie - raz usłyszane nie potrafi wylecieć z głowy.
Podobnie jak muzyczka, która zagrywa kilka sekund przed rozpoczęciem etapu w Bombermanie lub po  stracie życia w wspomnianej gierce. Choć parosekundowe nie potrafią wylecieć z pamięci. Cały czas siedzą w głowie.



Dla mnie najbardziej charakterystyczny dźwięk w grach na NES to Contra i piskliwy odgłos uderzenia pocisku w pancerz przeciwnika wielokrotnie zresztą potem używany w innych grach Konami.

O to się właśnie rozchodzi.



Z dźwięków, które ciągle mam zakodowane w głowie - salto w STREET FIGHTER 2010 po zebraniu upgrade, który pozwala wykonywać cięcie w trakcie salta. Dźwięk jest przepotężny , a wykonanie ataku z salta zawsze dobra satysfakcja. Ten dźwięk jest tak potężny, że nie mogłem o nim nie wspomnieć
podobnie jak eksplozje bossów w SUMMER CARNIVAL RECCA - brzmią naprawdę wściekle i donośnie.




Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: Gustlik w Lipca 24, 2017, 22:36:31
Ok, znalazłem pomysł na kolejny głupi temat "okołogrowy". Tym razem o dźwiękach z tych wspaniałych crapowatych (ale nie tylko) gier. Ale tych mocno charakterystycznych. Myślę, że klasykiem dzięki Matiemu jest dźwięk "kukuł" z Yie Ar Kung-Fu.
Ja na ten dźwięk za dzieciaka mówiłem "kukieł" - ciekawy zbieg okoliczności. A najbardziej zapadł mi w pamięci dźwięk zabicia przeciwnika w Duck Tales - mówiliśmy na to "orirro", a potem przekręciliśmy to śmiejąc się z wady wymowy jednego z kolegów (xD) - "ołiłło!"
Tytuł: Odp: Charakterystyczne dźwięki w grach
Wiadomość wysłana przez: 1990in1 w Września 02, 2017, 12:35:05
Kokarzycie dzwięk odbijanej piłeczki w nesowym tenisie stołowym? Coś jak "pukiił - pok... pukiił - pok...". Tak właśnie brzmi ssanie mleka z butli przez moją gówniarę:D