Piracki Kartridż na Pegasus z grą Sangokushi 2 i inne...
Piracki Kartridż na Pegasus z grą Sangokushi 2 i inne...
« dnia: Grudnia 26, 2016, 16:23:51 »
Witam.
Przedstawiam unikatowego pirata zawierającego jednocześnie pamięć SRAM oraz EXRAM.




>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/Sangokushi2-2_big.jpg


mwk edit:: Pozwoliłem sobie wrzucić moje skany, są bardziej czytelne. thx
« Ostatnia zmiana: Marca 31, 2017, 01:02:34 wysłana przez MWK »

*

MaarioS

Odp: Kartridż Famicom/NES/Paegasus
« Odpowiedź #1 dnia: Grudnia 26, 2016, 16:37:30 »
Ohohohoho..... czy to nie jest czasem piracki MMC5?? Czyli okazuje się, że jednak sukinsyn istnieje, nie do wiary że po tylu latach jeszcze są odkopywane takie wynalazki ::)

Odp: Kartridż Famicom/NES/Pegasus
« Odpowiedź #2 dnia: Grudnia 26, 2016, 18:44:46 »
Niestety, to nie jest mityczny 5 mapper.
MMC5 jest zbyt złożony aby go odtworzyć na samych ttl.
W tym przypadku mamy hack i zupełnie nowy, nieznany jeszcze mapper.
Mimo wszystko kart jest bardzo ciekawy ze względu na EXRAM.
EXRAM działa dokładnie jak ten w MMC5.
Natomiast brakuje obsługi przerwań, SRAM może mieć maksymalnie 32KB(oryginał 64KB).
Obszary prg/chr mogą mieć zaledwie po 256KB(oryginał 1MB prg, 1MB chr).
Dodatkowe trzy kanały audio także są marzeniem.   

*

Offline MWK

  • Asystent Administratora
  • *****
  • 1412
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #3 dnia: Grudnia 26, 2016, 21:53:47 »
Piraci jak widać robili co mogli. Jak donosi Sylwester "Dane w PRG nie mają dużych różnic, ale te w CHR przepisano całkowicie." Można sobie jedynie wyobrazić jaki nakład pracy włożyli w to piraci aby za wszelką cenę wydać tak, bądź co bądź, słabą gre. A skoro o cenie mowa to ciekawe ile kosztowała wtedy taka gra.

Sukces tego wykopaliska jest jednak tylko (a może aż) połowiczny, bo mimo iż nie jest to piracki mapper 5 to jednak nadal wyjątkowe i unikatowe rzemiosło.
Zaś z punktu widzenia samego tytułu Sangokushi II jest to piracki odpowiednik tej gry MMC5, jakby się kto pytał (hello machbed).

Pamiętam, że baaardzo dawno temu widziałem również pirata SDF, niestety było zbyt wcześnie abym był w stanie go dopaść, w przeciwieństwie do tego, lecz w związku z tym co już wiemy, należałoby słusznie założyć, że tam piraci również obeszli mapper zamiast go "rozgryźć". Może czas pokaże.

Trzea podesłać te dane do Cah4e3 aby skatalogował i uwiecznił, prawda?
Dzięki za fachową - jak zawsze - ekspertyzę dic-sc7 8)

*

Offline Dred

  • ***
  • 509
  • opos maniak komputerowy
Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #4 dnia: Grudnia 27, 2016, 00:36:59 »
@dic-sc7, gra jest przetłumaczona na chiński, czy to po prostu zmodyfikowana pod SRAM i EXRAM wersja japońskiego oryginału?

label jest troszkę mylący, bowiem tytuł (三国志) gry jest zarówno złożeniem chińskim, jak i japońskim. a biorąc pod uwagę, że to piraci, w środku może wszystko siedzieć. :P
Cytuj
Można sobie jedynie wyobrazić jaki nakład pracy włożyli w to piraci aby za wszelką cenę wydać tak, bądź co bądź, słabą gre.
słaba, nie słaba, na pewno im się opłacało ją wypuścić na rynek piracki. przypominam, że ta gra jest adaptacją Dziejów trzech królestw (Romance of the Three Kingdoms), czternastowiecznej chińskiej powieści. jest dla tych rejonów świata tym, czym dla nas dzieła Homera, Szekspira, Mickiewicza... oni się do Dziejów trzech królestw co chwila odwołują. adaptacji jest od zasrania i robią je zarówno Chińczycy, Japońce, jak i reszta skośnej braci.

jak to rzekła kiedyś jedna moja wykładowczyni, w Dziejach trzech królestw jest praktycznie wszystko, czego potrzeba masowej publice. intryga, romans, zdrada, spiski, polityka, wielkie bitwy, potyczki jeden-na-jeden... w dodatku, wątków i postaci (ponad setka) jest tyle, że można adaptować owe dzieło w nieskończoność.

kumpel, który przeczytał Dzieje trzech królestw, polecił mi Destiny of the Emperor II, wydane w USA przez Capcom. ponoć całkiem grywalne i dobrze oddano klimat i treść powieści.

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #5 dnia: Grudnia 27, 2016, 05:32:15 »
Dało by radę wylutować te scalaczki, aby można było zrobić zdjęcie PCB od góry i zgrać te trzy PALe?
Z chęcią odtworzę schemat jeśli to `nieznany` mapper ;P

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #6 dnia: Grudnia 27, 2016, 22:32:41 »
Ten pirat może być tłumaczony, zmiany w CHR są znaczne względem wersji japońskiej czy amerykańskiej. Jednak sam nie grałem i nie mam pewności.

Nakład pracy był  gigantyczny, a sam kartridż musiał kosztować. Wystarczy podliczyć koszt samych podzespołów uwzględniając okolice roku 1993/94.
Gra nie jest słaba, ale to wymagająca strategia bez konkurencji w ośmiu bitach.

Schemat tego „hardware” mam już w moim osobistym, analogowo/papierowym zbiorze dokumentacji technicznych. Wkrótce przygotuje schemat czytelny dla każdego zainteresowanego.
Wszystkie niezbędne dane trafią na pewno do Cah4e3.

Myślę, że ten kart jest pojedynczym przypadkiem i żaden inny nie będzie wykorzystywał tego samego mappera. Nawet jeśli pojawi się jakiś inny hack „5” będzie zupełnie nowym projektem. Na pełny piracki klon MMC5 nie ma co liczyć.

Jeśli chcesz wsady tych pal-i w jedec, nie mam możliwości pomóc.
Jedyne co mogę zrobić, to zrzucić bin, jako taki plik do analizy.
Układy są w wersji 16l8 więc nie zawierają żadnych przerzutników itp. wynalazków.

*

siudym

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #7 dnia: Grudnia 28, 2016, 12:48:16 »
Ciekawi mnie CHR. O ile jeszcze PRG mogli "przepisac" bardziej oszczędnie , ale CHR az 4x mniejszy? Może kompresja jest jakas?. Sama bateria miszczostwo - zamiast 1x 3V są 2x 1.5V ? :] W sumie oszczednosci - wyszly taniej dwie jak jedna 3V.

Zatanawia mnie brak pirackiego CV3 lub AD, skoro istnieja zhackowane gry MMC5 to dlaczego nie CV3/AD? Moze nie tak ladwo bylo go zlamac.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 28, 2016, 12:51:23 wysłana przez siudym »

*

Offline Rascal

  • *
  • 61
  • http://rascal.pl
    • Rascal Blog
Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #8 dnia: Grudnia 28, 2016, 19:14:14 »
Za każdym razem jak widzę takie coś, to jestem pod wielkim wrażeniem kreatywności i pomysłowości ówczesnych "piratów".

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #9 dnia: Grudnia 28, 2016, 19:36:26 »
Ciekawi mnie CHR. O ile jeszcze PRG mogli "przepisac" bardziej oszczędnie , ale CHR az 4x mniejszy?

Coś źle doczytałeś, bo nie wspominałem o różnicy w wielkości rom.
Pirat ma dokładnie tyle samo danych co oryginał, czyli 256KB PRG oraz 256KB CHR.

Zatanawia mnie brak pirackiego CV3 lub AD, skoro istnieja zhackowane gry MMC5 to dlaczego nie CV3/AD? Moze nie tak ladwo bylo go zlamac.

KOEI wydawało swoje strategie celowo na MMC5 aby zabezpieczyć się przed piractwem.
Większość gier nie wykorzystuje niczego wyjątkowego z tego asic-a poza EXRAM.
Odtworzenie obsługi 1KB EXRAM, to nie to samo co zrobienie generatora przerwań(nawet dzisiaj nie jest do końca poznany).
Właściwie nikt nie wykorzystał wszystkich funkcji MMC5 w żadnej grze.

edit;

Dało by radę wylutować te scalaczki, aby można było zrobić zdjęcie PCB od góry i zgrać te trzy PALe?
Z chęcią odtworzę schemat jeśli to `nieznany` mapper ;P

Specjalnie dla Ciebie, pewnie zrobisz ten schemat szybciej od mnie ;)
http://i.imgur.com/pdKHz8U.jpg
http://i.imgur.com/5BpVyHq.jpg
« Ostatnia zmiana: Grudnia 28, 2016, 20:08:47 wysłana przez dic-sc7 »

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #10 dnia: Grudnia 29, 2016, 03:09:53 »
Dzięki dic-sc7!
Po kilku godzinach analizy


przedstawiam schemat:


Warto pewnie jeszcze go uporządkować, ponazywać niektóre sygnały.

Miałem jedną wątpliwość- czy jest tu takie połączenie?


Jak masz dump PRG/CHR i zawartość tych pali (wystarczy cokolwiek co umożliwi odtworzenie ich funkcji logicznej, jeśli tam jest sama logika kombinacyjna bez przerzutników to ekstra!) to można zrobić repro na jakimś CPLD :P

« Ostatnia zmiana: Grudnia 29, 2016, 15:31:48 wysłana przez krzysiobal »

*

Roben

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #11 dnia: Grudnia 29, 2016, 08:10:27 »
Jak masz dump PRG/CHR i zawartość tych pali (wystarczy cokolwiek co umożliwi odtworzenie ich funkcji logicznej, jeśli tam jest sama logika kombinacyjna bez przerzutników to ekstra!) to można zrobić repro na jakimś CPLD :P
Jestem ciekaw twoich badań kszysio nad tym, i śledzę temat :D

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #12 dnia: Grudnia 29, 2016, 15:51:12 »
Uaktualniłem lekko schemat (ten tranzystor to chyba NPN z połączeniami od lewej CEB,)

Zdumpowac PALe można nawet za pomocą zwykłego programatora do pamięci, wystarczy połączyć jak poniżej:


Ciekawe, że w scalaku 74LS74 wejścia sterujące (pin 1,4,10,13) nie są do niczego podłączone. Autor PCB chciał aby w zamyśle były w stanie 1 (w układach LS wiszące wejście ma faktycznie stan 1), ale przecież było miejsce aby poprowadzić do nich ścieżki od VCC. Zastąpienie tego scalaka przez 74HC74 sprawi że nie będzie to działać.


Mnie zastanawia ile czasu zajęło zaprojektowanie takiego sposobu przełączania banków, jak to testowali, ile prototypów wyszło, zanim to zaczęli produkować seryjnie. PCB nie ma żadnych poprawek (a bywały fabryczne kardridże na których konieczne było przecięcie ścieżki czy zmiana jakiegoś połączenia).

Ciekawią też kondensatory blokujące na niektórych pinach. Czyżby były hazardy logiczne? Przy tylu kombinacyjnych scalakach to nie dziwi.
« Ostatnia zmiana: Grudnia 29, 2016, 16:20:14 wysłana przez krzysiobal »

Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #13 dnia: Grudnia 29, 2016, 20:35:08 »
Wiedziałem, że będziesz szybszy z tym schematem.
Tranzystor to C945(npn) czyli od lewej ECB.
Połączenie które pokazałeś nie istnieje. Pin jest NC.
Jak skanowałem pcb, to musiałem ten fragment zanieczyścić.
Namiary do pliku podesłałem na PW.

Kiedyś wszystkie prototypy robiono na płytkach uniwersalnych i łączono kynarem.
Pewnie pierwszy prototyp nie zawierał nawet pal-i, a tylko same ttl.
Kondensatory od razu zauważyłem i raczej ma tutaj znaczenie długość ścieżek.
Ten multiplekser u3 został umieszczony najdalej na pcb.

*

Offline MWK

  • Asystent Administratora
  • *****
  • 1412
    • www.mwkpegasus.prv.pl
Odp: Piracki Kartridż Famicom/NES/Pegasus z grą Sangokushi 2
« Odpowiedź #14 dnia: Marca 31, 2017, 01:02:09 »
Oto nowe 3 kartridże do tematu, chyba już więcej nie będzie :



Kolejny Sangokushi 2 (CH-O15)
>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/Sangokushi2_front.jpg
>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/Sangokushi2_back.jpg

L'Empereur (CH-028)
>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/L'Empereur_front.jpg
>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/L'Empereur_back.jpg

oraz Suikoden: Tenmei no Chikai (CH-007)
>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/Suikoden_front.jpg
>> http://mwk1.vot.pl/contrabanda/img/Suikoden_back.jpg

Sprawa oczywiście ląduje już u Naszego Inżyniera (hello dic-sc7), a następnie cała dokumentacja + 1 kartridż lecą do Cah4e3.

Z góry bardzo dziękuję wszystkim zaangażowanym w ten projekt 8)
« Ostatnia zmiana: Marca 31, 2017, 01:03:41 wysłana przez MWK »